Zoekwoordonderzoek
Bij een zoekwoordonderzoek voer je onderzoek uit naar welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Vaak wordt de content voor een website geschreven vanuit de visie van het bedrijf. Termen die intern gebruikt worden, worden ook op de website gebruikt. Maar zijn dat wel de termen die je doelgroep gebruikt wanneer zij zoeken naar jouw product of dienst? Daar geeft een zoekwoordonderzoek inzicht in. Je kijkt dan dus naar:
- Hoe je klanten zoeken
- Welke zoekwoorden (potentiële) klanten gebruiken
- Zoekintentie
- Wat het zoekvolume op bepaalde zoekwoorden is
De kracht van een zoekwoordonderzoek is om het zo grondig mogelijk uit te voeren. Op die manier loop je geen potentieel interessante zoekwoorden mis. Kijk daarom naar:
- Brede én specifieke zoekwoorden
- Combinaties in alle mogelijke volgordes
- Enkelvoud én meervoud
Een zoekwoordonderzoek is een goed beginpunt wanneer je start met SEO en SEA.
Tools voor zoekwoorden onderzoek
De volgende tools kunnen je helpen bij het maken van een zoekwoorden onderzoek. Of het nu is voor een Google Ads campagne of het uitdenken van een contentstrategie, deze handige hulpmiddelen komen vast en zeker goed van pas:
- Google Ads Keyword Planner
- Übersuggest
- Synoniemen.net
- SEMrush
- Wordtracker
- Bing trefwoordonderzoek
- Google Trends
Onze blogs over zoekwoordonderzoek
Ralph geeft door middel van een voorbeeld uitleg welke stappen je kunt doorlopen als je een zoekwoorden onderzoek wilt doen.