Zoektypen (Google Ads)
Er zijn verschillende zoekwoord typen binnen Google Ads. Zo heb je misschien wel al eens gehoord van ‘’breed zoeken’’ of ‘’uitsluitingszoekwoorden’’.
Met zoektypen voor zoekwoorden bepaal je met welke zoekopdrachten op Google jouw advertentie geactiveerd wordt. Met een voorbeeld wordt het waarschijnlijk snel duidelijk.
Een voorbeeld
Soort | Voorbeeld |
Broad match | renault clio |
Broad match modified | +renault +clio |
Phrase match | “renault clio” |
Exact match | [renault clio] |
Negative | -megane |
Broad match
Bij broad match kan de advertentie verschijnen als iemand ‘renault clio’ heeft gezocht, maar ook andere varianten zoals meervoud, synoniemen, afkortingen of andere schrijfwijzen.
Broad match modified
Bij dit zoektype mogen advertenties worden weergegeven bij de termen met een plusteken of varianten die erop lijken. De zoekwoorden mogen in verschillende volgorde staan. Er kunnen woorden voor, tussen of achter staan.
Phrase match
Bij phrase match zoekwoorden moet het opgegeven zoekwoord(en) voorkomen in de zoekopdracht. In de tabel is dat dus ‘renault clio’. Een advertentie kan bij dit zoektype ook verschijnen bij de zoekopdrachten ‘renault clio kopen’ of ‘mijn renault clio is kapot’.
Exact match
Zoals de naam het al aangeeft, moet een zoekwoord exact ingetypt worden, wil de advertentie verschijnen. In dit geval is dat ‘renault clio’.
Negative
Een negative is een uitsluitingszoekwoord. Het is een zoekwoord wat niet mag voorkomen in een zoekopdracht. Als het woord wel voorkomt, mag de advertentie niet getoond worden. In het voorbeeld mag er bij de zoekopdracht ‘renault megane’ geen advertentie getoond worden.
Onze blogs over zoektypen
Meer lezen? Eddie schreef een blog over dit onderwerp waarin hij ook uitlegt wanneer je een zoektype het beste kan gebruiken.