Voice search
Voice search is een opkomende trend in de online marketing wereld. Zodra je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine geeft, spreek je van voice search.
Je kunt dit bijvoorbeeld doen met behulp van een persoonlijke assistent, bijvoorbeeld Google Assistent, Siri (van Apple), Cortana (van Microsoft), Alexa (van Amazon) of Bixby (van Samsung).
Bovendien komen er steeds meer apparaten beschikbaar die middels spraak worden aangestuurd, zoals de Google Home, Echo (van Amazon), of de Apple Homepod. Dat zijn zogenaamde slimme speakers, die via een Wifi-verbinding werken.
De verwachting is dat in 2020 de helft van de zoekopdrachten gesproken zullen zijn. De opkomst van voice schept behoorlijk wat veranderingen in de marketing wereld.
De kans is bijvoorbeeld groot dat een persoonlijke assistent een antwoord voorleest van een feature snippet, en het is belangrijk dat websites optimaal ingericht zijn voor het beantwoorden van vragen.
Onze blogs over voice search
Meer lezen over voice search? Fabian beschreef de toekomst van voice search en mogelijke verdienmodellen rondom voice.