Unieke bezoeker (Google Analytics)
Google Analytics is een handige tool om statistieken van een website te verzamelen. Toch kan het soms duizelen aan termen als klikken, sessies, uitstappunten, paginaweergaven en unieke bezoekers.
Op die laatste gaan we hier in, omdat het op meerdere plekken in Google Analytics terugkomt, zoals unieke paginaweergaven of unieke sessies.
Uniek betekent in dit geval dat het specifiek om één bezoeker gaat.
Een voorbeeld
Stel dat iemand op woensdagmorgen op de homepagina van jouw website beland en daarna doorklikt naar je blog en contactpagina. Dezelfde avond komt de bezoeker terug op je website, maar kijkt dan alleen even op je contactpagina.
In Google Analytics wordt dit dan gezien als één unieke bezoeker, die vier pagina’s heeft bekeken. Er worden twee sessies gemeten en vier paginaweergaven.
Een unieke bezoeker gaat door onder de term gebruiker in Google Analytics. Google Analytics meet de gebruikers door middel van cookies. Als iemand zijn cookies verwijdert en een website opnieuw bezoekt, telt Google Analytics dit als twee losse gebruikers (of unieke bezoekers).