Targeting is de term waarmee wordt aangeduid welke instellingen de adverteerder gebruikt om zijn of haar doelgroep te bereiken. Elk advertentienetwerk heeft zijn eigen targetingmogelijkheden, zoals de locatie van de bezoeker, het tijdstip, het zoekwoord of apparaat.

Targeten binnen Google Search

De advertenties binnen het zoeknetwerk van Google kunnen getarget worden op de volgende variabelen:

  • Taal en locatie: targeting op basis van geografische locatie (land, regio of plaats) en/of taalvoorkeuren
  • Apparaat: targeting op basis van apparaattype zoals tablet, desktop of mobiel
  • Doelgroepen: onderscheid tussen mensen die je website eerder hebben bezocht (RLSA)

Targeten binnen het Display Netwerk van Google

Binnen het Display Netwerk van Google zijn er verschillende methoden om je doelgroep te bereiken:

  • Contextueel (d.m.v. tekstuele inhoud van de pagina)
  • Plaatsingen (bepaal zelf een URL of zelfs de pagina)
  • Remarketing (voor bezoekers die al eens op je website geweest zijn)
  • Onderwerpen (sites die binnen een bepaald onderwerp vallen)
  • Interessegebieden (o.b.v. de interesses van potentiële bezoekers)
  • Ook is binnen het Display Netwerk mogelijk om te targeten op taal, locatie en type apparaat

De kracht van het targeten binnen het Display Netwerk zit vooral in het combineren van lijsten, daarover schreef Eddie dit blog.

Facebook targeting

Binnen Facebook kun je op de volgende manieren de targeting instellen:

  • Locatie: selecteer op basis van land, provincie, plaats of postcode
  • Interesses: bepaal je ideale publiek aan de hand van hun interesses, activiteiten, opleiding, functie, vind-ik-leuks of groepen
  • Demografische gegevens: selecteer op basis van leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, taal, opleiding en/of werkplek
  • Gedrag: bereik mensen op basis van koopgedrag, apparaatgebruik en activiteiten
  • Aangepaste doelgroep: upload lijsten met e-mailadressen of telefoonnummers. Target websitebezoekers en maak eventueel een vergelijkbare doelgroep.
  • Dynamische doelgroep: dynamische doelgroepen zijn aangepaste doelgroepen die automatisch worden bijgewerkt aan de hand van gekozen variabelen

Onze blogs over targeting

Meer lezen over targeting? Wij schreven over: