Inbox aanbieders zoals Gmail en Outlook gebruiken spamfilters om hun gebruikers te beschermen tegen spam. Deze filters kan je zien als een soort schild voor je inbox.

Alle inkomende e-mails worden geanalyseerd. De goede mails komen in je inbox terecht en de slechte e-mails komen in je spam map. Dit proces gebeurt grotendeels automatisch.

Een voorbeeld

Wanneer je bezig bent met e-mail marketing is het belangrijk dat de e-mails die je verzendt niet terecht komen in de spamfilter van de ontvanger.

Een spamfilter kijkt bijvoorbeeld of een gebruiker e-mails van jou opent en bewaart door het in een map te plaatsen. Worden e-mails van jou vaak verwijderd zonder te openen, dan kan een spamfilter dat zien als indicator voor spam.

Het is daarom belangrijk dat de e-mails die je verzendt vanuit je e-mail marketing activiteiten, geopend worden en dat er interactie plaatsvindt.

Enkele aandachtspunten om ervoor te zorgen dat jouw e-mails niet in een spamfilter terecht komen:

  • Stuur alleen e-mails naar mensen die toestemming hebben gegeven
  • Gebruik een herkenbare afzender
  • Gebruik segmentatie om de e-mails te targeten en relevanter te maken voor de ontvanger
  • Gebruik een e-mailadres waarop mensen kunnen reageren en geen noreply@email.com.

Hier lees je meer over spam.