Door het berekenen van de ROAS krijg je inzicht of je online marketing inspanningen winstgevend zijn. ROAS staat voor Return On Advertising Spend. De ROAS is een getal (of percentage) dat aangeeft wat een investering oplevert. Zeker bij de inzet van betaalde kanalen, bijvoorbeeld in Google Ads, is rendement belangrijk. Je betaalt ervoor en daarom wil je graag weten wat het oplevert.

Een voorbeeld

De afgelopen maand was je Google Ads spend € 1.750,- en de opbrengst die je daarmee hebt gerealiseerd is € 4.350,-. De ROAS is dan:

Opbrengst / Kosten à € 4.350,- / € 1.750,- = € 2,48

In bovenstaand voorbeeld levert iedere geïnvesteerde euro € 2,48 op. Je kunt de ROAS ook in een percentage uitdrukken. De formule die je dan gebruikt is:

Opbrengst / Kosten * 100 à € 4.350,- / € 1.750,- * 100 = 248%

Onze blogs over ROAS

Meer lezen? Arnoud geeft je in zijn blog: ROAS uitgelegd – wat is het en waarom is het belangrijk alle informatie over de ROAS.