Opt-in
Een opt-in houdt in dat een eigenaar van een e-mailadres expliciet toestemming geeft voor het ontvangen van e-mails. Bij een enkele opt-in bestaat het inschrijfproces slechts uit één stap. Vaak is dit het invullen van een e-mailadres. Bij een dubbele opt-in wordt deze toestemming dubbel bevestigd. Dit gebeurt vaak in de vorm van een bevestigingsmail waarin een activatielink staat.
Voordelen van dubbele opt-in
Het voordeel van een dubbele opt-in is dat er gebouwd wordt aan een kwalitatieve database; mensen melden zich bewust aan en willen de mails ontvangen. Zo weet je ook dat een e-mailadres altijd een bestaand e-mailadres is. Bij de verzending zul je minder foutmeldingen krijgen, zoals bounces, waardoor de deliverability verbetert.
Wanneer mensen zich hebben ingeschreven voor een e-maillijst is het wettelijk verplicht om in elke e-mail een opt-out aan te bieden.
Een voorbeeld van een dubbele opt-in
Zoek je een voorbeeld van een dubbele opt-in? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontdek hoe het werkt!
Hier lees je alles over e-mail marketing.