Ondersteunende conversies
In Google Analytics wordt vooral gekeken naar last click conversies. Dat wil zeggen: de conversie wordt toegekend aan de laatste manier/het kanaal waarmee gebruikers op de website zijn gekomen en een conversie hebben behaald.
Het kan zijn dat een oriëntatieproces van een gebruiker langer duurt dan één websitebezoek. In dat geval is het interessant om te kijken naar ondersteunende conversies voor de juiste conversie attributie.
Een voorbeeld
Wanneer een bezoeker via een Ads Display campagne op de website is gekomen en later de website direct bezoekt en converteert, dan wordt de conversie toegeschreven aan het kanaal ‘direct’, terwijl de Display campagne een belangrijk beginpunt is geweest. In dit voorbeeld heeft de Ads Display campagne een bijdrage geleverd aan het conversieproces en een ondersteunende conversie opgeleverd.
Het rapport ‘ondersteunende conversies’ is in Google Analytics te vinden via het tabblad Conversies > Multi-channel trechters > Ondersteunende conversies.
Dat ziet er zo uit:
Als je inzicht wilt krijgen in de paden die een bezoeker aflegt voordat hij of zij en conversie heeft gedaan, kan je kijken bij de conversiepaden. Dit vind je onder ‘Ondersteunende conversies’:
Onze blogs over ondersteunende conversies
Sjoerd heeft een uitgebreid blog geschreven over hoe je de waarde van een online kanaal kunt bepalen. Hij legt de soorten online attributie uit en houdt rekening met de customer journey.