Marketing automation
Marketing automation is een term die wel veel gebruikt wordt, maar vaak als vaag wordt gezien. Het is een begrip waar meerdere vakgebieden bij elkaar komen. Je kunt het zien als een combinatie van marketing en softwaretechnologie, welke twee delen terugkomen in de naam: ‘marketing’ en ‘automation’.
Bij de inzet van marketing automation, maak je gebruik van de technische mogelijkheden van je marketing tools of marketing inspanningen. Het voordeel is efficiëntie: door (een deel) te automatiseren, zorgt marketing automation voor een tijdsbesparing, focus en controle op je marketingactiviteiten.
E-mail marketing automation bijvoorbeeld, zorgt voor een focus op het aanbieden van de juiste content, aan de juiste personen en op het juiste moment.
De verwachting is dat veel bedrijven de komende jaren gaan investeren in speciale marketing automation tools. Dat zijn tools die je kunnen helpen om profielen samen te stellen, zodat je websitebezoekers content op maat kan aanbieden. Marketing automation tools kijken bijvoorbeeld naar het bezoekersgedrag op je website of in je e-mails.
Bol.com bijvoorbeeld, richt haar ‘campagnemachine’ op een geautomatiseerde manier in, om zo persoonlijke campagnes te versturen. Bj marketing automation komt over het algemeen veel testen kijken.
Onze blogs over marketing automation
Rien laat dit onderwerp in zijn blog ‘De marketingafdeling van de toekomst‘ aan bod komen.