Google Ads (SEA)
Naast het organisch vindbaar zijn in de zoekmachine, kan je op een betaalde manier in de zoekresultaten komen te staan. In 2000 bracht Google het adverteersysteem (toen nog Google Adwords) op de markt.
Google Ads is een service van Google waarmee je betaald kunt adverteren in de zoekmachine. Dit heet dan ook Search Engine Advertising, oftewel: SEA. Vanaf 2002 kan je betalen per klik op een advertentie, een hoogtepunt in de advertising wereld.
Hoe werkt het?
Het hoogste niveau is het accountniveau, dit is het overkoepelende niveau waarin betalingsinformatie en gebruikersgegevens worden geregeld. Daarna volgt het campagneniveau. Hier worden de dagbudgetten en de targeting bepaald.Het laagste niveau zijn de advertentiegroepen, waarin je zoekwoorden en advertenties kunt inregelen. Gezien de verschillende eigenschappen van een Adsniveau is het belangrijk dat je bij het opzetten van een Adscampagne een goede structuur bepaalt.
Heel kort geformuleerd stel je als adverteerder zoekwoorden in die relevant zijn voor je product of dienst en stel je een bieding in die je wilt betalen als een gebruiker (naar aanleiding van een zoekterm) op een advertentie klikt, of een andere gewenste actie voltooit.
Via een veilingmodel stelt Google meerdere plekken per veiling beschikbaar waarop adverteerders kunnen bieden. Iedere keer dat een zoekopdracht plaatsvindt, vindt er een veiling plaats. Je betaalt bijvoorbeeld per klik op een advertentie en betaalt dan níet voor een vertoning van de advertentie. Het te betalen bedrag is in principe nooit hoger dan de maximale CPC die je hebt ingesteld.
Je kunt ook betalen per 1.000 advertentie impressies. Daarbij worden impressies wel betaald. Als je wilt dat een product of dienst gezien moet worden en waar kliks minder belangrijk zijn, is CPM een handige methode. Je kunt Google Ads ook inzetten als je wilt sturen op een specifiek doel, zoals een sale of een lead.
De uiteindelijke rangschikking van advertenties wordt bepaald door de hoogte van de bieding en de kwaliteitsscore van de zoekwoorden.
Bod x quality score = Ad rank = positie
Net zoals bij SEO, is dit zeker een krachtig middel omdat mensen zoeken naar een product of dienst en jij zorgt op dat moment middels een relevante advertentie dat je zichtbaar bent. Naast dit originele concept van adverteren, heeft Google de afgelopen jaren de advertentieplatformen uitgebreid, met het Google Display Netwerk en Google Shopping.
Onze blogs over SEA
- Adverteren met een laag budget in Google Ads – tips & tricks
- Responsive Search Ads: wat zijn het en hoe zet je ze het beste in?
- Adverteren op merknaam van de concurrent in Google Ads
- Hoe schrijf je goede advertenties voor Google Ads?
- Lokaal adverteren in Google Ads
- Google Ads optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen