Gebeurtenissen zijn interacties van gebruikers die binnen een website plaatsvinden. Het inrichten van gebeurtenissen gebeurt niet binnen een standaard pakketopzet van Google Analytics. Dit dient handmatig te gebeuren. Het inrichten van gebeurtenissen kan met behulp van Google Tag Manager.

Een gebeurtenis wordt vaak ingezet om specifieke interacties door te meten. Denk hierbij aan:

  • Downloads van een brochure
  • Kijken van een video
  • Kliks op een bepaald element (zoals een button)

Gebeurtenisrapporten zijn in Google Analytics te vinden onder: Gedrag > Gebeurtenissen.

Een gebeurtenis bestaat uit drie componenten:

  • Categorie
  • Actie
  • Label

Hiermee kunnen de gebeurtenissen gemakkelijk gecategoriseerd worden.

Een voorbeeld

Stel dat je meerdere soft conversies (bijvoorbeeld een brochure download en een contactopname) wilt doormeten als een gebeurtenis. Je kunt er dan voor kiezen om de volgende anatomie aan te houden.

Brochure download:

  • Categorie: soft conversie
  • Actie: brochure download
  • Label: pagina waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden

Contactopname:

  • Categorie: soft conversie
  • Actie: contactopname
  • Label: pagina waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden

Je kunt de gebeurtenissen op je website realtime volgen.

Hier lees je meer over Google Analytics.