Funnel
Een funnel geeft inzicht in de prestatie van je website. De lengte van een funnel is zelf in te stellen in Google Analytics, maar in principe begint de funnel op het moment dat een bezoeker op je website komt en stopt op het moment van een aankoop – of bij het zien van de bedankpagina.
Via de trechterweergave (Conversies > Doelen > Trechterweergave), is precies te zien op welk punt bezoekers afhaken en waar ze dan naar toegaan. Door de funnel met een kritische blik te bekijken, kan je de knelpunten van je website ontdekken.
Door de knelpunten proberen op te lossen, is de kans groot dat er minder bezoekers afhaken – en meer bezoekers de funnel daadwerkelijk doorlopen.
Een voorbeeld
In de afbeelding is een deel van een funnel te zien, van de winkelwagen tot een aankoop.
Hierin is te zien dat van de 732 bezoekers die in de winkelwagen komen, er 182 daadwerkelijk een aankoop doen. Wat ook opvallend is, dat een groot deel afhaakt bij de stap ‘afrekenen > account aanmaken’.
Onze blogs over de funnel
Hoe je je op meerdere manieren knelpunten kunt ontdekken, beschrijft Kay in zijn blog: 5 Google Analytics analyses voor het verbeteren van je webshop resultaten en Fabian beschrijft hoe je de knelpunten in een gedegen testplan omzet.