EEG betekent Elektro Encefalografie en meet de elektrische activiteit in de hersenen. Hersenen werken met elektrische signalen, welke continu op verschillende frequenties worden uitgezonden.

In de praktijk heeft dit tot gevolg dat de signaalsterkte bij veel activiteit toeneemt en er dus een sterker signaal wordt gemeten. Met een EEG headset wordt, door middel van sensoren, gemeten hoe sterk de signalen van de verschillende frequenties zijn binnen specifieke gebieden.

Middels EEG zijn emoties en gedrag te achterhalen, wat waardevolle informatie is in een usability onderzoek. De apparatuur wordt verbonden aan een headset, die je als deelnemer in een usability onderzoek op kunt zetten. Je kunt daardoor precies zien of een bezoeker blij – of juist gefrustreerd – wordt van bepaalde onderdelen op een website of specifieke pagina.

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van posities van de EEG-sensoren op het hoofd:

Onze blogs over EEG

Eddie heeft een uitgebreid blog geschreven over neuromarketing, waar hij ook achtergrondinformatie geeft over EEG.

Hier lees je meer over usability onderzoek.