eCPC
eCPC staat voor Effective Cost Per Click, waar de effectieve gemiddelde kosten per klik mee worden bedoeld. Er zijn meerdere manieren waarop een advertentie betaald (en gemeten) kan worden, zoals op basis van CPC of CPM. Met behulp van de eCPC wordt er bepaald hoe effectief een marketinginspanning is.
In affiliate marketing is het een veelgebruikte term, omdat voor de vergelijking tussen adverteerders, de affiliates vaak de vergoeding terugrekenen naar een eCPC. Hierbij deel je de commissie door het aantal unieke kliks.
eCPC berekenen (affiliate marketing): totale commissie/ (unieke) kliks
Een voorbeeld
Je hebt een affiliate samenwerking met meerdere merchants. Je wilt graag dat de samenwerking zo effectief mogelijk is, dus je gaat onderzoeken wat de eCPC van alle adverteerders is. Een voorbeeld van drie resultaten van het afgelopen jaar kunnen dan zijn:
Merchant | Kliks | Commissie | eCPC |
1 | 2.098 | 780,83 | 0,37 |
2 | 1.189 | 590,73 | 0,50 |
3 | 1.980 | 790,50 | 0,40 |
Als je alleen naar de kliks had gekeken, leverde merchant 1 de beste prestatie. Als je alleen naar commissie had gekeken, leverde merchant 3 de beste prestatie. Echter, merchant 2 presteert het beste, omdat de opbrengsten in verhouding het meest effectief zijn. Nu we het over opbrengsten hebben, begrijp je misschien ook meteen dat eCPC ook weleens doorgaat als Earning Per Click (EPC).
Onze blogs over de eCPC
In dit blog vind je meer afwegingen voor het inzetten affiliate marketing en we hebben de andere metrics ook voor je op een rijtje gezet: