E-mailmarketing automation
E-mail marketing automation is het inzetten van geautomatiseerde e-mails, op basis van bepaalde gebeurtenissen (triggers) met als doel: de klanten door de customer journey begeleiden en converteren. De focus hierbij ligt op het aanbieden van de juiste content, aan de juiste personen, op het juiste moment.
Naast relevantie is e-mail marketing automation erg schaalbaar; het grootste gedeelte van het werk zit in het inrichten van het proces. Het kost niet méér werk naarmate er meer mensen in de ‘e-mail automation flow’ terecht komen.
E-mail marketing automation wordt gebaseerd op gebeurtenissen (triggers). Dit zijn momenten waarop een e-mail verzonden wordt. Een trigger kan zijn: al drie maanden klant of al een maand niet ingelogd. De e-mails worden verzonden via een email service provider (ESP).
Transactional e-mail
Onder transactional e-mails, oftewel transactionele e-mails, vallen e-mails die betrekking hebben op het faciliteren en bevestigen van een aankoop. De e-mails worden verzonden nadat een gebruiker enige interactie heeft gehad met het bedrijf. Dat is de trigger die de e-mails aanstuurt.
Het algemene doel van een transactional email, is informatie verschaffen over de actie die is getriggerd, zoals een aankoop of aanvraag.
Voorbeelden zijn van transactional emails zijn:
- Bevestiging van een aankoop
- Een factuur verzonden via e-mail
- Het versturen van een alert dat een abonnement bijna verloopt
- Een e-mail met het verzoek meterstanden door te geven
Onze blogs over e-mail marketing
Kay deelt algemene tips om te starten met e-mail marketing en geeft ook inzichten voor een goede en effectieve nieuwsbrief.