E-mail deliverability, letterlijk vertaald “leverbaarheid van een e-mail”, toont aan in hoeverre de e-mails daadwerkelijk in de inbox van de inschrijvers terecht komen. Een e-mail hoeft namelijk niet daadwerkelijk aan te komen, het kan gebeuren dat een e-mail nooit aankomt (een bounce) of de e-mail komt in een spamfilter terecht.

De email deliverability kan beïnvloed worden door het gebruik van een enkele opt-in, spamgevoelige e-mailonderwerpregels en wanneer het uitschrijfproces niet gemakkelijk is. Ook e-mails met teveel afbeeldingen kunnen de email deliverability negatief beïnvloeden.

Delivery rate

Wanneer je spreekt van een delivery rate van 99% betekent dit dat de verzonden e-mails aan 99% van de inschrijvers zijn afgeleverd.

Verhogen van je deliverability

Wat kun je doen om de email deliverability te verhogen?
Uiteindelijk wil je een goede deliverability voor je e-mails, want daarmee haal je het maximale uit je zorgvuldig opgebouwde database. Enkele elementen die je aandacht kunt geven bij het verhogen van de email deliverability:

  • Zorg voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen
  • Gebruik geen scripts zoals javascripts en flash in je e-mails
  • Gebruik webadressen in een hyperlink, en schrijf deze niet uit
  • Zorg dat de e-mails niet te groot zijn
  • Neem een uitschrijflink op
  • Gebruik een afzenderadres dat écht werkt

Hier vind je meer informatie over e-mail marketing.