Als je een webshop hebt, wil je uiteraard graag weten hoeveel je inspanningen opleveren. Je kunt in Google Analytics dan ook e-commerce tracking instellen. Je voegt een tracking code aan je website toe, om de e-commerce gegevens te verzamelen en te verzenden naar Google Analytics. Je kunt dit zelf doen, of hulp vragen van een webontwikkelaar.

Op deze manier krijg je informatie te zien over product- en transactiegegevens, de gemiddelde bestelwaarde, het (e-commerce) conversiepercentage en bijvoorbeeld de tijd tot een aankoop. In onderstaand voorbeeld is inzichtelijk wat de verschillende kanalen opleveren.

Je kunt dit uitbreiden tot geoptimaliseerde e-commerce, dan krijg je bijvoorbeeld inzicht in wanneer bezoekers artikelen aan de winkelwagen hebben toegevoegd of wanneer ze aan het betaalproces zijn begonnen.

Je kunt voor beide manieren Google Tag Manager gebruiken voor de implementatie.

Onze blogs over e-commerce tracking

Meer lezen over dit onderwerp? Sjoerd laat zien wat voor e-commerce analyses je los kunt laten op je website en Fabian laat zien hoe je hier overzicht in kunt houden.