Duplicate content
Duplicate content betekent dubbele inhoud. Het gaat dan om exact of grotendeels dezelfde content op verschillende pagina’s. Het kan een bezoeker wellicht niet opvallen, maar de zoekmachine heeft er wel moeite mee. Zoekmachines willen namelijk een zo goed mogelijk antwoord op een vraag geven. Een zoekmachine wil niet exact dezelfde zoekresultaten weergeven op de resultatenpagina en gaat dan ook selectief te werk.
Kort geformuleerd zou je het zo kunnen zien: als er sprake is van duplicate content, zal één resultaat aangezien worden als origineel – en dus ook vertoond worden. Dit komt de andere pagina dus niet ten goede. Het kan ook gebeuren dat het de bedoeling is dat de ene pagina wel rankt, maar de andere niet. De zoekmachine kan toch evenveel ‘kracht’ verdelen over de twee pagina’s en rankt dus ook beide pagina’s. Zoekmachines moeten afwegen welke pagina nu welke waarde moet krijgen en raakt ‘in de war’ door de dubbele inhoud. Deze situatie is niet wenselijk.
Onze blogs over duplicate content
Ralph heeft een blog geschreven over dit onderwerp en geeft ook tips hoe je duplicate content kunt opsporen en oplossen. Sjoerd laat zien dat duplicate content funest kan zijn voor een webshop.