CPC staat voor Cost Per Click. Zoals de naam al aangeeft, gaat dit over de kosten per klik van een gebruiker. Als je binnen Google Ads biedt op basis van CPC, betaal je dus voor elke klik op je advertentie. Je kunt wel een maximum instellen – het hoogste bedrag dat je bereid bent om te betalen. CPC wordt ook weleens PPC, Pay Per Click, genoemd.

CPC berekenen

De CPC bereken je op de volgende manier:

de totale kosten van de kliks / het totaal aantal klikken

Een voorbeeld

Stel dat je op een Google Ads advertentie twee klikken krijgt, een van 20 cent en een van 40 cent. Dan zijn de totale kosten bij elkaar 60 cent. De kosten (60 cent) deel je door het aantal klikken (2), de CPC is dan 30 cent.

Onze blogs over CPC

Google Shopping is qua CPC een van de goedkopere kanalen. Dat betekent dat er veel kliks zijn te behalen, tegen lage kosten. Binnen Facebook geldt over het algemeen: hoe specifieker de doelgroep, hoe hoger de CPC. Tim legt uit hoe hij daarmee omgaat binnen Facebook en Marijn legt het voor LinkedIn uit, dat werkt op CPC-basis.