Conversie-optimalisatie is het ‘verbeteren’ van de conversies. Het doel van conversie-optimalisatie is het verhogen van het aantal bezoekers dat een doel bereikt. Wanneer je het maximale uit de bezoekers wilt halen die al op je website belanden, kan conversie-optimalisatie waardevol zijn.

De voordelen van conversie-optimalisatie:

  • Meer waarde uit bestaande bezoekers halen;
  • Op basis van data de website verbeteren;
  • Betere gebruikerservaring;
  • Effectievere online marketingcampagnes tot gevolg.

Een conversie-optimalisatietraject bestaat uit tests. Er worden hypotheses opgesteld die vervolgens worden getoetst. Dat kan middels A/B tests of multivariate tests. Uit de tests leer je welke elementen of pagina’s beter werken dan andere en kan je er uiteindelijk voor kiezen om deze element en/of pagina’s permanent aan te passen.

Conversie-optimalisatie wordt interessant wanneer je voldoende relevante bezoekers naar je website hebt gegenereerd. Door veel bezoekers wordt de data representatief en kunnen de testtrajecten eerder afgerond worden.

Conversie-optimalisatie kan als ‘los’ project gestart worden, maar het is beter om conversie-optimalisatie als doorlopend traject neer te zetten. Hiermee zorg je doorlopend dat je website beter wordt. Daarnaast lenen bepaalde testuitkomsten zich om door te testen, bijvoorbeeld wanneer een test niet significant positief of negatief is uitgevallen.

Conversie optimalisatie tools

Voor conversie-optimalisatie zijn tools onmisbaar, je wilt immers hypotheses kunnen testen op het effect van de aanpassingen. De meeste programma’s zijn betaald, maar ze zijn vaak zeker de (kleine) investering waard. De volgende tools zijn handig om informatie te verzamelen over gebruikersgedrag en voor het testen van de hypotheses:

Onze blogs over conversie optimalisatie

Rien heeft een uitgebreid blog geschreven over conversies, conversie optimalisatie en relevante traffic genereren,  Fabian schetst de basis van conversie optimalisatie en Eddie geeft tips over hoe te beginnen met conversie optimalisatie.