Bouncepercentage (bounce rate)
Het bouncepercentage of bounce rate is het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s. Het bouncepercentage wordt in Google Analytics berekend door het aantal sessies waarin één pagina geladen wordt, te delen door alle sessies.
Wat is een goed bouncepercentage?
Bij de interpretatie van het bouncepercentage wordt een hoog getal vaak als negatief gezien. Maar het kan ook zo zijn dat een websitebezoeker precies het antwoord op zijn of haar vraag heeft gevonden op de eerste pagina die wordt geraadpleegd. Of een bezoeker zocht een telefoonnummer, vond deze op de eerste geraadpleegde pagina, en belde. In zulke gevallen kan een bounce rate hoog zijn, maar is de vraag van de websitebezoeker wel beantwoord.
Bounce rate en time on page
Daarnaast zegt een bounce rate niets over de tijd die iemand heeft besteed op een pagina. Google Analytics registreert de ‘time on page’ op basis van de volgende klik. Wanneer iemand bouncet, dus de website verlaat, is er geen volgende klik en wordt het niet inzichtelijk hoe lang iemand op de pagina is geweest.
Interpreteer dit getal daarom op de juiste manier en schrik niet meteen van een hoog percentage.
Blogs over het bouncepercentage
Arnoud geeft in zijn blog over Google Analytics handige tips over het analyseren van de prestaties van je website, zo ook over hoe je het bouncepercentage hiervoor kunt gebruiken.