Via een veilingmodel stelt Google meerdere plekken per veiling beschikbaar waarop adverteerders kunnen bieden. Iedere keer dat een zoekopdracht plaatsvindt, vindt er een veiling plaats.

Je betaalt bijvoorbeeld per klik op een advertentie (CPC) en betaalt dan níet voor een vertoning van de advertentie. Het te betalen bedrag is in principe nooit hoger dan de maximale CPC die je hebt ingesteld. Je kunt ook betalen per 1.000 advertentie impressies (CPM). Daarbij worden impressies wel betaald.

Als je wilt dat een product of dienst gezien moet worden en waar kliks minder belangrijk zijn, is CPM een handige methode. Je kunt Google Ads ook inzetten als je wilt sturen op een specifiek doel, zoals een sale of een lead. Dit wordt CPA genoemd, Cost Per Acquisition.

De uiteindelijke rangschikking van advertenties wordt bepaald door de hoogte van de bieding en de kwaliteitsscore van de zoekwoorden.

Lees hier meer over Google Ads.

Zo werkt de veiling van Google Ads

Zo werkt de veiling van Google Ads