Advertentie extensie (Google Ads)
Een extensie kan meerdere dingen betekenen op het gebied van online marketing. Zo gaat het door als achtervoegsel van een domeinnaam en is het een belangrijk aspect bij advertentie opmaak. Extensie komt dan ook van ‘extension’, wat weer uitbreiding betekent.
We zullen hier ingaan op de extensie als advertentie opmaak. Zeker op de mobiele weergave neemt het advertentie gedeelte veel ruimte in beslag. Daarom zijn de uitgebreide advertenties alleen maar interessanter geworden.
Je kunt hier extensies voor gebruiken. Op dit moment kan je de volgende extensies in advertenties inzetten:
Locatie extensie
Hiermee stimuleer je bezoekers naar je locatie te komen door een locatie, belknop of link naar de pagina met contact- of bedrijfsgegevens te plaatsen. In het voorbeeld is de locatie in Arnhem duidelijk te zien.
Highlight extensie
Met behulp van highlight extensies voeg je extra teksten toe, zoals: ‘gratis bezorging’ of ‘gratis retourneren’. In het voorbeeld van bol.com is een highlight extensie: ‘dag en nacht bereikbaar’.
Oproep extensie
Je voegt een telefoonnummer of belknop toe om gebruikers te stimuleren om direct contact op te nemen. In het voorbeeld is er de mogelijkheid om direct naar de vestigingen van Ziggo te bellen.
Bericht extensie
Als je een berichtextensie toevoegt, kunnen gebruikers je vanuit de advertentie een sms sturen.
Sitelink extensie
Link mensen rechtstreeks naar een specifieke pagina middels sitelink extensies. In het voorbeeld van Greetz (hieronder) kan je ze terug zien in de vorm van de sitelinks ‘Actie: Gratis postzegel’ en ‘Helium Ballonnen’.
Website informatie extensie
Met behulp van deze extensie wordt er onder een advertentietekst extra informatie weergegeven in de vorm van een opsomming. In het voorbeeld bestaat de website informatie uit: ‘typen: wenskaarten, bloemen, ballonnen, chocolade, dranken, taart & gebak, uitnodigingen, fruitmanden’.
Prijs extensies
Laat gebruikers zien welke producten of diensten je biedt, door verschillende opties en prijzen te tonen. Vanuit het ‘prijsmenu’ kunnen gebruikers aanklikken wat ze interessant vinden en daarbij gaan ze rechtstreeks naar het specifieke item op je website. In het voorbeeld zijn de prijzen van verschillende pakketten van Shutterstock te zien.
App extensies
Zoals de naam het al aangeeft: je kunt met een speciale knop het downloaden van een app promoten. Dit kan voor zowel Android- en iOS apparaten.
Veel van de bovenstaande extensies moeten handmatig ingesteld worden. Sommige extensies hebben automatische instellingen. Wanneer Google Ads voorspelt dat een automatische extensie de prestatie van de ingestelde advertenties zal verbeteren, wordt er automatisch een extensie gecreëerd en weergegeven. Deze automatische extensies staan niet bij de mogelijkheden bij de handmatige extensies.
Binnen Google Ads is er de mogelijkheid om te achterhalen welke automatische extensies zijn toegevoegd. Dit kan je zien via: Advertenties en extensies (paginamenu aan de linkerkant) > Geautomatiseerde extensies.
Hier lees je meer over Google Ads.