Wanneer je Google AdWords en Google Analytics gebruikt is het zeer waardevol deze twee aan elkaar te koppelen. Een aantal voordelen zijn:

  • Inzien van AdWords data in Analytics
  • Inzien van Analytics data in AdWords (zoals bounce rate)
  • Lijsten met mensen in Analytics targeten en remarketen in AdWords
  • Importeren van Analytics conversies en doelen in AdWords

Zoals bij elk programma kunnen wijzigingen enkel gedaan worden vanuit een beheerdersaccount. Een account dat AdWords of Analytics aangemaakt heeft, bezit deze rechten altijd. Indien jouw Google Account geen beheerdersrechten heeft op AdWords of Analytics dan is het goed de beheerder te vragen om deze rechten aan jou toe te wijzen.

Stap 1. Open Analytics vanuit AdWords

De eerste stap is inloggen op je Google AdWords account. Klik in Google AdWords op ‘Hulpprogramma’s’ en vervolgens op ‘Google Analytics’.

Naar Analytics vanuit AdWords

Stap 2. Naar AdWords koppeling

Wanneer je beheerdersrechten hebt bij Google Analytics zal in een nieuw scherm jouw Google Analytics account verschijnen. Klik in dit nieuwe scherm bovenin op ‘Beheerder’. Je komt nu op de beheerderspagina.

Naar AdWords koppeling

Deze pagina kan bekend voorkomen van de handleiding om een andere persoon rechten tot Google Analytics te geven. We kiezen nu echter in de middelste kolom voor “AdWords-links”,onder het kopje “productkoppelingen”.

Naar AdWords link

Stap 3. Koppeling configureren

Normaliter staat het vakje voor het te koppelen account reeds geselecteerd. Klik op “Doorgaan” en je komt bij de volgende stap. Hier is het belangrijk dat je klikt op “Selecteer de weergave(n) die u wilt koppelen”. Open dit en klik op “Alle websitegegevens”. Daarna klik je op de blauwe “Accounts kloppelen”-knop onderaan de pagina.

AdWords en Analytics koppeling configureren

Stap 4. Koppeling AdWords en Analytics afgerond

Het kan tot 24 uur duren voordat de koppeling verwerkt is, maar daarna wordt de data vanuit AdWords zichtbaar in Google Analytics en visa versa. Je kan nu de voordelen van de koppeling ten volle benutten!

AdWords en Analytics gekoppeld