Google Ads koppelen aan Analytics
Let op: recentelijk is Google Analytics 4 gelanceerd! Heb je een Google Analytics 4 account aangemaakt dat je wilt gaan koppelen aan Google Ads? Volg dan de handleiding Google Ads koppelen aan Google Analytics 4.
Wanneer je Google Ads en Google Analytics gebruikt is het zeer waardevol deze twee aan elkaar te koppelen. Zo kun je Google Ads data terugzien in Google Analytics (en andersom), samengestelde doelgroepen in Google Analytics targeten en remarketen in Google Ads en ingestelde conversies vanuit Google Analytics importeren in Google Ads.
Om te beginnen heb je een Google account, Google Analytics account, en een Google Ads account nodig. Heb je deze nog niet? Volg dan de volgende handleidingen:
Heb je alles juist ingesteld? Volg dan onderstaande stappen voor de koppeling.
Stap 1: open Google Analytics
De eerste stap is om in te loggen op Google Analytics. Vanuit het overzicht ga je linksonder naar ‘Beheer‘. Zorg ervoor dat je bent ingelogd op het Google account waarmee je binnen Google Ads én Google Analytics beheerdersrechten hebt.
Stap 2: naar Google Ads koppeling
Vervolgens kom je op het overzichtsscherm voor de beheerder instellingen. Wanneer je in de weergave van de property zit die je wil koppelen aan Google Ads, dan kies je onder de kolom ‘Property’ voor ‘Google Ads koppelen‘.
Stap 3: koppeling configureren
Op het volgende scherm verschijnt automatisch het Google Ads account die gekoppeld is aan het beheerdersaccount waarmee je bent ingelogd. Vink het juiste Google Ads account aan en klik op ‘Doorgaan‘.
Geef de gekoppelde groep een titel. Wanneer je meerdere Google Ads accounts koppelt aan de Google Analytics property, dan is het handig om deze beschrijvend te maken, zodat je deze gemakkelijk van elkaar kan onderscheiden. Vink daarnaast ‘Alle websitegegevens‘ aan. Klik vervolgens op ‘Accounts koppelen‘.
Stap 4: je bent klaar
De gekoppelde Google Ads accounts vind je terug in het overzicht onder ‘Beheer > Google Ads koppelen‘. Het kan tot 24 uur duren voordat de koppeling verwerkt is, maar daarna wordt de data vanuit Google Ads zichtbaar in Google Analytics en visa versa. Je kan nu de voordelen van de koppeling ten volle benutten!