Al enige tijd is er veel te doen over de nieuwste software updates van Apple en de gevolgen die dit heeft voor adverteerders op Facebook. Wat deze update precies inhoudt lees je in dit blog. Hieronder lees je de handleiding hoe je stap voor stap de aanpassingen in Facebook kunt doorvoeren.

Aanpassingen in Facebook

Vanuit Facebook zijn er een aantal aanpassingen vereist zodat we de beperking van deze update minimaliseren en de campagnes kunnen blijven continueren:

1. Domeinverificatie

Je moet het domein van je website verifiëren (verplicht) om onderbrekingen van je campagnes te voorkomen.

De volgende stappen dienen gevolgd te worden om het domein te verifiëren:

  1. Voer business.facebook.com in bij de zoekbalk om naar de Business Manager te gaan
  2. Ga naar ‘Bedrijfsinstellingen’ door deze linksboven bij het menu aan te klikken
  3. Vanuit Bedrijfsinstellingen klik je op ‘Merkveiligheid’ en vervolgens ‘Domeinen’
  4. Druk op ‘Toevoegen’ (blauwe knop)
  5. Hier kun je op drie verschillende manieren je domein verifiëren, namelijk
    (1) je DNS TXT-record toevoegen
    (2) HTML-bestandsupload
    (3) Meta-tag Verification

Afhankelijk van je voorkeur kun je een van deze methode kiezen.

DNS TXT-record:

  1. Meld je aan bij uw domeinprovider en ga naar het gedeelte met DNS-records.
  2. Voeg het TXT-record vanuit Facebook toe aan je DNS-configuratie
  3. Voeg @ toe in het hostveld (als dit vereist is door jouw domeinhost).
  4. Wacht tot de wijzigingen in je DNS-configuratie zijn uitgerold naar de domeinservers van je website (dit kan tot 72 uur in beslag nemen) en druk vervolgens op ‘Verifiëren’ in Facebook.

HTML-bestandsupload:

  1. Download het HTML verification file wat je terugvindt binnen Facebook.
  2. Upload dit bestand naar de rootmap van je website.
  3. Bevestig dat je dit bestand hebt geüpload door naar de link te gaan die Facebook weergeeft in het overzicht.
  4. Druk op ‘Verifiëren’ in Facebook.

Meta-tag verification:

  1. Voeg de meta-tag die Facebook in het dikgedrukt weergeeft toe aan de sectie van je website.
  2. Bevestig vervolgens dat de meta-tag op je website staat door je website te bezoeken en controleer of de meta-tag in de sectie van je website staat.
  3. Klopt alles? Klik dan op ‘Verifiëren’ in Facebook.

2. Conversiegebeurtenissen configureren

In deze stap geef je aan wat jouw belangrijkste (max 8) gebeurtenissen zijn en ga je deze prioriteren. Een webshop heeft bijvoorbeeld de hoogste prioriteit een aankoop. Wanneer dit niet gebeurt, dan kunnen de standaard conversiegebeurtenissen niet meer gebruikt worden in je Facebook campagne

  1. Ga hiervoor naar ‘Gebeurtenisbeheer’ en vervolgens naar ‘Meting van verzamelde gebeurtenissen’
  2. Klik hierna op ‘Webgebeurtenissen configureren’
  3. Selecteer het gewenste domein en druk op ‘Gebeurtenissen bewerken’ en vervolgens op ‘Bewerken’ (blauwe knop)

Nu kom je op een overzichtspagina waarin de conversiegebeurtenissen geconfigureerd kunnen worden. Facebook heeft in sommige gevallen al conversiegebeurtenissen toegevoegd. Controleer deze voor de zekerheid.

3. Wijzig eventuele campagne instellingen

Facebook zal de campagnes die niet voldoen aan de nieuwe instellingen uitschakelen. Dit betreft:

  • Campagnes met het kooptype ‘Bereik en Frequentie’ en advertenties gemaakt voor IOS 14-apparaten.
  • Campagnes met een campagne optimalisatie die anders is dan één van de acht zelf ingestelde conversiegebeurtenissen.

4. Facebook API instellen

De Facebook Pixel verzamelt gegevens via een cookie in de browser, echter door de ontwikkelingen van Apple is dit grotendeels op Apple apparaten niet meer mogelijk. Een oplossing hiervoor is de Conversion API (CAPI), de Conversions API werkt samen met je Facebook-pixel om de prestaties te meten en de je Facebook-advertentiecampagnes te verbeteren. Ook kan de Conversions API worden gebruikt om je doelgroepen aan te vullen met de data die je mist door de IOS14 update.

Onderstaand het stappenplan om de (C)API / Conversion API te installeren:

  1. Voer business.facebook.com in bij de zoekbalk om naar de Business Manager te gaan
  2. Ga naar ‘Gebeurtenisbeheer’ door deze linksboven bij het menu (de negen puntjes) aan te klikken
  3. Selecteer de pixel die je wilt koppelen aan de Conversions API.
  4. Klik op het tabblad ‘Implementaties’.
  5. Klik op ‘Aan de slag’.
  6. Klik op de informatiebronnen onder ‘Meer informatie’ als je aanvullende informatie wilt voordat je aan de slag gaat.
  7. Selecteer of maak een Facebook-app als je dit nog niet hebt gedaan.
  8. Selecteer of maak een systeemgebruiker als je dit nog niet hebt gedaan.
  9. Klik op ‘Toegangstoken genereren’. Kopieer je toegangstoken en bewaar dit op een veilige plek voor later.
  10. Klik op ‘Payload Helper starten’. Deze tool laat je zien hoe je je payload moet structureren wanneer deze naar Facebook wordt
    verzonden vanaf je server.
  11. Stel je gebeurtenissen in. In deze fase zijn er links beschikbaar voor meer informatie over het instellen van gebeurtenissen.
  12. Klik op ‘Testgebeurtenissen starten’ om te testen of je gebeurtenissen correct worden ontvangen.
  13. Klik op ‘Overzicht Gebeurtenisbeheer’ om je browser- en servergebeurtenissen in Gebeurtenisbeheer te bekijken.
  14. Klik op ‘Voltooien’ als je klaar bent met het instellen van de Conversions API en hebt bevestigd dat deze correct werkt.

 

Meer informatie over deze (C)API:

Conversie api overzicht
Marketing conversie api
Conversion api externe implementatie