Het aantal (actieve) gebruikers op social media neemt steeds verder toe. Over de verschillende social media, zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn zijn bijna alle doelgroepen vertegenwoordigd. Naast het opbouwen van ‘volgers’ op social media zijn er ook mogelijkheden om gebruikers via advertenties te benaderen. Met name de zeer goede mogelijkheden om gebruikers te targeten op demografische gegevens en interesses maakt adverteren op social media erg interessant.

Waarom social media

Nederland kent vele actieve social media gebruikers. Facebook heeft in Nederland bijvoorbeeld 10 miljoen gebruikers, waarvan 7,5 miljoen dagelijks actief zijn. Via Instagram zijn 5,2 miljoen Nederlanders bereikbaar waarvan dagelijks 2,9 miljoen en LinkedIn telt 4,4 miljoen actieve accounts in Nederland. Gebruikers variëren van jong tot oud. Afhankelijk van de in te zetten social media liggen er daarmee andere kansen. Facebook kent de grootste groei in de ouderen die actief worden op facebook. Zo hadden in 2014 ‘slechts’ 25,7% van de 65+’ers een account op social media en is dat in 2016 gegroeid naar 39% en waren in 2016 83% van de 45-65 jarigen actief op social media. De leeftijdsgroepen daaronder hadden nog veel meer gebruikers! Professionele netwerken, zoals LinkedIn zijn minder groot in aantal, maar kennen daarentegen weer een specifieke doelgroep met doorgaans hoger opgeleide gebruikers.

Adverteren via social media kan gericht op het profiel van de gebruiker. Zaken als geslacht, leeftijd, interesses, functie, etc. kan veelal gebruikt worden om de juiste persoon te targeten met advertenties. Zo is het dus mogelijk om de juiste persoon advertenties te tonen die voor hem of haar interessant kunnen zijn. Door meerdere doelgroep combinaties samen te stellen kan slim getest worden welke doelgroepen het beste reageren op advertenties. Op die data kan verder gestuurd worden om campagnes te optimaliseren voor steeds betere resultaten.

De voordelen van adverteren op social media:

  • 79% van de Nederlanders (12+ jaar oud) is actief op social media
  • Zeer goede demografische targeting
  • Sturen op zichtbaarheid, kliks of volgers van de sociale pagina
  • Laagdrempelig om op te starten

Onze werkwijze

Kennismaken

Om te beginnen willen we graag jou, je collega’s en je bedrijf leren kennen. Wij zijn namelijk van mening dat je pas goede marketing kunt bedrijven wanneer je begrijpt waar je het voor doet. Natuurlijk maak jij ook gelijk kennis met de mensen met wie je gaat werken, want het is wel zo fijn om te weten wie achter de knoppen zit.

Koppeltjes vormen

Wij werken graag in koppeltjes aan projecten, waarbij beide consultants vanuit de inhoud zullen werken aan succes. Eén van onze consultants zal overigens je primaire aanspreekpunt zijn, dat is wel zo handig voor het overzicht. Het voordeel van deze werkwijze is dat er twee paar ogen naar jouw campagnes kijken en twee keer hersencapaciteit zal kraken voor het optimale resultaat. En mocht iemand op vakantie gaan, dan kan de ander het geruisloos overnemen.

Koers bepalen

Om de juiste kant op te sturen moeten we weten wat de doelstelling is. Dit is dan ook één van de eerste vragen die we je zullen stellen. Een goede social campagne begint daarna met een solide opzet, waarbij we kritisch kijken naar de landingspagina’s, tracking op orde brengen en een goede campagnestructuur uitdenken. Uiteraard is dit in samenspraak met jou en je collega’s. In de meeste gevallen nemen wij ook een briefing op voor benodigde afbeeldingen.

Starten

Wanneer de strategie helder is kunnen de campagnes geactiveerd worden. De eerste bezoekers beginnen binnen te stromen en wij houden de resultaten nauwlettend in de gaten.

Maandelijkse optimalisaties

Op basis van de beschikbare data volgen analyses en optimaliseren we de campagnes. Door te kijken naar bijvoorbeeld bezoekersgedrag of kostenanalyses, bepalen we welke acties we moeten ondernemen om het succes van de campagne te verbeteren.

Communicatie en rapportage

Wij vinden het belangrijk dat jij ook begrijpt wat we doen en wat het effect is van de campagnes. Daarom communiceren we frequent, sturen we elke maand een rapportage met de belangrijkste cijfers én komen we regelmatig op bezoek om de voortgang te bespreken.