Case: Vitesse

Wie is Vitesse
“Voetbal beweegt en verbindt ons sinds 1892 in Arnhem en daarbuiten”. Aldus Vitesse, de grootste professionele voetbalclub van Arnhem. Ze is trots op het feit dat ze bij de oudste voetbalclubs van Nederland hoort en mede daardoor draagt de club haar eigen geschiedenis en verhalen. Tot op de dag van vandaag wil Vitesse niet alleen krachtig en verzorgd op het voetbalveld staan, maar wil dat ook graag doorspelen naar de hele organisatie. Maar hoe zet je dat online goed op de kaart? Een vraag waar wij mee aan de slag mochten gaan.
De uitdaging
Tussen voetbalfans van verschillende clubs is de onderlinge strijd vaak hevig, maar dat geldt ook voor de online concurrentie. Vitesse vroeg zich daarom twee dingen af: hoe kunnen we onze doelgroep online het beste bereiken én hoe zorgen we voor meer zakelijke samenwerkingen, zoals sponsoren? Twee uitdagingen voor ons, waar wij ons graag voor inzetten.
Onze aanpak
Samen met Michaël van Rijn (Digital & Innovation manager bij Vitesse) begonnen we met het uitdenken van een online marketingstrategie, om te kijken op welke manieren we de vragen van Vitesse het beste konden uitwerken. Op basis van deze strategie bedachten we een mix van kanalen. Samen met de marketeers van Vitesse zitten we elke maand om de komende wedstrijden te bespreken. Tijdens deze meeting kijken we samen welke marketinguitingen en campagnes het beste aansluiten bij de desbetreffende wedstrijd. Zo zetten we elke wedstrijd een combinatie in van Google Ads (zowel search- als het displaynetwerk), Facebook, Instagram én Snapchat Ads. Met twee doelstellingen: zichtbaarheid van het wedstrijdaffiche én kaartverkoop stimuleren.
Voor de zakelijke tak van Vitesse is een compleet nieuwe site hiërarchie én conversie funnel uitgedacht. Met het oog op een verbeterde zakelijke online aanwezigheid is een maandelijks moment ingebouwd om te sparren. Allemaal met het doel om zo de zichtbaarheid (en conversies) van de zakelijke opties te verbeteren. Dat zijn bijvoorbeeld sponsormogelijkheden, zakelijke events en skyboxen.
Ik ben heel erg blij met alle hulp die geboden wordt bij de campagnes en de expertise die Pure daarbij aandraagt.
“Vitesse heeft de technologie en de content in huis om supporters op een goede manier te binden. Pure helpt ons hier op een uitstekende manier gebruik van te maken. Ik ben heel erg blij met alle hulp die geboden wordt bij de campagnes en de expertise die ze daar bij aandragen. Misschien nog wel belangrijker: het zijn echt Vitesse supporters die ook weten wat er speelt op de tribune en hier zo ook goed op in kunnen spelen.”