Wie is Salentijn?

Al 40 jaar is Salentijn BV een gevestigde naam in de wereld van kunststofproducten. Als marktleider van Nederland, beschikt zij over jarenlange ervaring in de vervaardiging van (kunststof) betaalmunten waardoor zij aan alle wensen van onze klanten kunnen voldoen. Het assortiment van Salentijn bestaat niet alleen uit betaalmunten, ze levert diverse horeca serviceartikelen, polsbandjes, garderobenummers, carnavalsmedailles en maat spuitgietwerk. Al deze producten worden geproduceerd in eigen huis.

Dankzij vakkundig maatwerk levert Salentijn de meest unieke producten en zijn de mogelijkheden eindeloos. Talloze horecagelegenheden, evenementen, kermissen en verenigingen genieten al jaren van de voordelen van Salentijn

De uitdaging

Salentijn.com onderging een volledig redesign, met als doel het huidige klantenbestand én nieuwe klanten meer aan te spreken en beter te ondersteunen in het aankoopproces. Naast een frisse look onderging de website dan ook een volledige verandering betreft de functionaliteit. De website is overgezet naar een complete webshop met uitgebreide zoekmogelijkheden en flexibiliteit voor de klant. Een groot traject als deze brengt veel veranderingen met zich mee. Naast het vinden van optimalisatieslagen is het daarom cruciaal om te testen of het huidige klantenbestand de weg nog weet te vinden of zélfs beter weet te vinden.

Het testen van al deze veranderingen wilde Salentijn naar een hoger niveau tillen, door het huidige klantenbestand en nieuwe klanten niet alleen achteraf naar hun mening te vragen, maar door op zoek te gaan naar hun gevoel tijdens het gebruik van de nieuwe website. Om directe feedback van de doelgroep te ontvangen tijdens het gebruik van de nieuwe website, is het lab van Pure ingeschakeld.

Onze aanpak

Vanwege het belang van het huidige klantenbestand hebben wij gebruik gemaakt van de mobiliteit van het lab en is ervoor gekozen om de testdagen bij de klant in-house uit te voeren op locaties in Duiven en Echt. Op deze manier was het mogelijk om het huidige klantenbestand, waarbij enkele grote afnemers regionaal gepositioneerd zijn, als deelnemer te gebruiken. Daarnaast zijn er ook deelnemers die nog onbekend zijn met Salentijn en haar site uitgenodigd.

Het redesign is bij deze doelgroep onder de loep genomen waarbij wij gebruik hebben gemaakt van verschillende onderzoeksmethoden. De eerste methode die we gebruikten, was eye-tracking. Dit hebben we succesvol ingezet om bloot te leggen welke elementen wel of niet bekeken werden binnen het redesign. Vervolgens hebben we de interpretatie van de bekeken elementen geanalyseerd met een emotie-analyse via webcam en GSR (Galvanic Skin Response), om de sterkte van deze emoties weer te geven.Door de data van eye-tracking en de emotie-analyse te combineren, zijn de exacte pijnpunten binnen het redesign boven water gekomen. Zo zagen we via eye-tracking, dat elementen die prominent naar voren moeten komen om het bestelproces te begeleiden, eigenlijk helemaal niet worden bekeken door de doelgroep.

De elementen die wél bekeken werden, hebben we vervolgens verder geanalyseerd door te kijken welke emotie naar boven kwam tijdens en vlak na het bekijken van deze elementen. Om deze emoties te valideren hebben we bekeken of op het moment van een emotionele uiting de GSR ook significant uitsloeg. De pijnpunten die vervolgens gevonden zijn, bestaan uit gecombineerde data vanuit de emoties (boos, minachtend, aversie, angst, verdrietigheid). Deze data hebben we verzameld voor elke bekeken pagina binnen het klantpad, om zo een volledig beeld te schetsen.

De combinatie van de inzichten vanuit het lab én onze online marketing ervaring, leverde een gefundeerd advies met aanpassingen op, die Salentijn (goed) kon gebruiken voor de livegang van het redesign.

We raden iedereen aan om een dergelijke test te doen wanneer een website zo volledig anders wordt.

Tom Reijers
Marketing medewerker

“Onze klanten vonden het een leuke en interessante manier om onze website te testen. De resultaten hebben een goed beeld gegeven van de gebruiksvriendelijkheid van de website en de duidelijke adviezen hebben geholpen om de website verder te optimaliseren. We raden iedereen aan om een dergelijke test te doen wanneer een website zo volledig anders wordt.”