Wie is Husqvarna

Husqvarna is een Zweeds bedrijf en tevens ’s werelds grootste producent van tuinmachines en gereedschappen. Ze zijn onder andere bekend van de professionele kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, grasmaaiers, robot grasmaaiers en tuintractoren. Met al meer dan 325 jaar innovatie en passie blijven ze vernieuwde producten uitbrengen. In de BeNeLux zijn 300 Husqvarna dealers actief met de verkoop van bos-, park- en tuinproducten.

De uitdaging

De producten van Husqvarna worden voor het grootste deel in de winkels bij dealers verkocht. Hoe kunnen we zoveel mogelijk online de doelgroep bereiken en ze uiteindelijk sturen naar een bezoek aan de showroom? Daarnaast willen we online marketing meer laten leven bij de dealers. Hoe gaan we dit aanpakken?

Onze aanpak

In het najaar van 2016 hebben we voor Husqvarna een eerste campagne gelanceerd in Google Ads. Het doel van deze case was om zoveel mogelijk relevante mensen te bereiken voor de najaar acties. Deze bezoekers lieten we landen op de landelijke Husqvarna website. Op deze website lieten we mensen gebruik maken van een dealer locator om ze uiteindelijk te sturen naar de dichtstbijzijnde dealer.

Na een succesvolle najaars campagne, hebben we besloten om de customer journey te verbeteren en het grootschaliger aan te pakken. Het doel was om mensen direct naar de dichtstbijzijnde dealer te sturen. Voor alle dealers zijn er losse campagnes gebouwd met een eigen geografische targeting. De advertenties in deze campagnes bevatten landingspagina’s die direct uitkomen op een gepersonaliseerde website. Voor elke dealer een eigen website in de stijl van Husqvarna waarbij o.a. persoonlijke acties en nieuws kan worden gecommuniceerd. Uiteindelijk zitten we op meer dan 215 dealers die inmiddels live staan op deze nieuwe campagne opzet.

Husqvarna

Naast bezoekers uit betaalde kanalen, willen we op de nieuwe dealerpagina’s ook zorgen voor beter organische vindbaarheid. Daarom hebben we uitgebreid SEO plan uitgewerkt waarbij we focus hebben gelegd op lokale vindbaarheid zodat elke dealer in zijn eigen gebied het best vindbaar zal zijn. Na oplevering van dit SEO plan werken we maandelijks aan de uitbouw van het succes op organisch vlak. Dit doen we door nauw samen te werken met de webbouwer van Husqvarna. Waar we kansen of bugs zien, zullen we deze direct aangrijpen en oplossen.

Tijdens het hele proces vonden we het belangrijk om de dealers zoveel mogelijk op de hoogte te houden van onze plannen. Daarnaast wilden we ervoor zorgen dat online marketing meer begint te leven bij de dealers. Daarom hebben we ten eerste op locatie meerdere presentaties gegeven waarbij we onze plannen hebben laten zien. Vervolgens zijn we na de livegang van de online marketing campagnes, aan de slag gegaan met het maken van dashboards voor alle dealers. In deze dashboards kan elke dealer zien vanuit welk kanaal er bezoekers naar zijn persoonlijke website komen. Verder is ook inzichtelijk welke conversies er plaatsvinden.

Husqvarna

Omdat deze dashboards enige uitleg nodig hebben, zijn er webinars georganiseerd waarin we stap voor stap laten zien hoe je een dashboard kunt uitlezen. Tijdens deze webinars kunnen dealers vragen stellen waarna wij deze live kunnen beantwoorden. Op deze manier komt er veel meer interactie met de dealers en vertellen we direct wat er meer mogelijk voor ze is op online gebied.

Resultaten

-12%
gemiddelde kosten per conversie
+100%
Meer dealer locator conversies
+22%
Meer organisch verkeer

Daar ligt dan ook de kracht van Pure, samen werken aan de lange termijn, de focus leggen op jouw doelgroep en zodoende een optimaal rendement behalen.

Robert van der Meij de Bie
Digital Marketing Manager BeNeLux

“De meeste bedrijven hebben in mijn ogen vaak nog te weinig visie in wat ze doen op het gebied van online marketing. Er worden kanalen ingezet waar van te voren niet helder van is bepaald of dit het rendement ten goede gaat komen en met name of de impact hiervan de gewenste hoogte heeft. Omdat alles in online marketing zo ontzettend snel veranderd is het voor een bedrijf onbegonnen werk om alle te kunnen weten. Het is dan ook van belang de juiste hulp in te schakelen en met een gedegen strategie te werken aan het maximaliseren van het online rendement. Uiteraard in samenhang met de bedrijfsdoelstellingen. Daar ligt dan ook de kracht van Pure, samen werken aan de lange termijn, de focus leggen op jouw doelgroep en zodoende een optimaal rendement behalen.”