Case: Bosan

Wie is Bosan
Bosan ontwikkelt en produceert sportinstallaties en sporttoestellen voor bewegingsonderwijs en (top)sport in binnensportaccommodaties. Daarnaast richt Bosan deze accommodaties volledig in met eigen producten. Dit doet Bosan volledig in eigen beheer, met eigen mensen en een eigen fabriek.
De uitdaging
Online stond relatief in de kinderschoenen bij Bosan tijdens de start van onze samenwerking in 2018. Inzicht in de prestaties van de website en webshop waren er weinig en online marketingkanalen werden heel beperkt ingezet. Meer halen uit online en zodoende het ‘gat’ met de concurrentie dichten was dan ook de grootste uitdaging voor Bosan. Daarbij kwam tot slot ook het creëren van draagvlak in de interne organisatie om zodoende sneller stappen te kunnen zetten.
Onze aanpak
Onze samenwerking zijn we begonnen met het neerzetten van een sterke fundering om vervolgens tot goede online marketingcampagnes te komen.
SEO
Belangrijk voor een goede start was het neerzetten van een solide fundering. Een uitgebreid SEO traject was hier dan ook enorm belangrijk voor het realiseren van deze basis voor de aankomende jaren. Daarbij kwam ook het samenvoegen van een tweetal domeinen. De webshop van Bosan stond namelijk op Bosanshop.nl, wat niet ideaal was voor de online autoriteit. Met een grootschalig zoekwoordenonderzoek, nieuwe hiërarchie en technische aanbevelingen werden al vlot mooie stappen gezet op SEO gebied. Dit gaf tevens een uitstekende basis voor het uitrollen van andere online marketing kanalen.
Conversie Optimalisatie
Omdat tijdens het SEO traject de fundering opnieuw werd neergezet was dit de perfecte timing om te kijken naar conversie optimalisatie. Oftewel, hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer bezoekers van Bosan.nl overgaan tot een conversie. Nadat de data zorgvuldig werd geanalyseerd konden er veel wijzigingen worden geadviseerd om niet alleen het conversiepercentage, maar ook de gebruikerservaring op Bosan.nl te verbeteren.
Data & Analytics
Uiteraard is inzicht in de data essentieel. Het inrichten van Google Analytics was dan ook een belangrijke factor voor het maken van beter onderbouwde keuzes in de toekomst. Naast het inrichten van doelen, werd ook e-commerce tracking geïmplementeerd. Hierdoor werd inzicht gegenereerd in o.a. de omzet, transacties en specifieke producten die worden verkocht per kanaal.
SEA
Door de hierboven genoemde trajecten werd er een perfecte basis gecreëerd voor de inzet van SEA. Zeker doordat er middels het SEO traject goede landingspagina’s werden gegenereerd, was SEA via Google Ads een logische keuze. Naast de focus op conversies werden er ook verschillende display campagnes ingezet in het Google Display Netwerk. Onder meer een campagne om de eindejaarsactie van Bosan nog eens extra aandacht te geven onder de doelgroep.
E-mail Marketing
Naast de doelstelling om nieuwe klanten te realiseren, was het voor Bosan ook belangrijk om focus te hebben op het huidige klantportfolio. Met e-mail marketing konden vervolgens stappen worden gezet om meer uit de huidige doelgroep te halen. Het personaliseren, segmenteren en automatiseren van mailings is hierbij dan ook onmisbaar.
Resultaten
Prettig om mee samen te werken, die mensen van Pure.
“De samenwerking met Pure Internet Marketing dateert inmiddels vanaf medio 2018. Pure heeft ons ingewijd in de wereld van internet marketing, een tak van sport waarop we tot dan toe niet erg actief waren. Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en hebben we hierin grote en belangrijke stappen gemaakt. Pure is een enthousiaste, professionele adviseur met interesse in de markt waarin wij opereren en onze bedrijfsprocessen. En last but not least; prettig om mee samen te werken, die mensen van Pure.”