Het maken van een goed presterende banner kan soms lastig zijn. Daarom geef ik je in dit blogartikel een aantal tips. In dit artikel wordt met name hulp geboden om een banner te ontwikkelen voor online advertentiecampagnes. Ik beschrijf hierin de belangrijkste punten waarop je moet letten bij het ontwerpen van een goede banner.

1. Breng het logo in beeld

Om de naamsbekendheid van jouw merk te verbeteren is het belangrijk dat jouw logo en bedrijfsnaam nadrukkelijk naar voren komen in de advertentie.

2. Maak gebruik van een pakkende slogan

Met een slogan kan je heel duidelijk jouw boodschap in een aantal woorden naar voren brengen. Het zorgt voor een stukje herkenbaarheid en bedrijven weten waarom ze bij jou moeten zijn.

3. Breng de USP’s van jouw bedrijf in kaart

Laat zien wat jou anders maakt in vergelijking met je concurrenten. Geef kijkers bovendien een reden om op jouw banner te klikken.

4. Gebruik een relevante afbeelding

Zorg ervoor dat de afbeelding meteen duidelijk maakt waar de advertenties over gaan. Zo kunnen mensen in een oogopslag zien waarom ze bij jouw bedrijf moeten zijn. Zo kun je bij een banner voor een bakker bijvoorbeeld gebruik maken van een brood en een man met een koksmuts.

5. Verwerk de huisstijl van jouw merk in de banner

Mensen moeten de banner van jouw bedrijf wel herkennen. Gebruik daarom je eigen huisstijl om jouw banner herkenbaar te maken. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan dezelfde kleuren, lettertypes, soortgelijke afbeeldingen enzovoort.

6. Zet een call to action (button) in de banner

Door een call to action te gebruiken, kan je mensen onbewust of bewust verleiden om op de banner te klikken. Sluit daarom af met een button of laat deze doorlopend in de banner zien.

7. Zet een loop in de banner

Door een loop te gebruiken in de banner, zorg je ervoor dat de advertentie blijft bewegen. Hierdoor valt jouw banner net iets meer op, dan als deze op het eind stil blijft staan. Let er wel op dat de animatie na drie lussen moet stoppen. Het is zeer aan te raden om in de laatste weergave een call-to-action te gebruiken.

8. Gebruik de principes van Cialdini

Door de principes van Cialdini te gebruiken, kan je het doorklikpercentage en het conversiepercentage van de advertenties verbeteren. Geef mensen een reden waarom ze moeten klikken. Hiervoor kan je bijvoorbeeld aangeven hoelang de actie nog beschikbaar is of de gemiddelde beoordeling van klanten toevoegen.

Zie ook: https://www.pure-im.nl/blog/het-geheim-van-online-overtuigen/

9. Voeg een korting toe aan de advertentie

Zoals je weet zijn Nederlanders gek op gratis en op korting. Door extra korting of gratis artikelen weg te geven (bij aankoop van) in de banner, kan je ervoor zorgen dat meer mensen op je banner klikken.

10. Maak gebruik van verschillende banners

Door verschillende banners te testen kan je dé banner vinden die de beste CTR of de meeste (view through) conversies opleveren. Zorg wel dat de verschillende banners ook de bovenstaande en de onderstaande elementen bevatten.

11. Meet de advertenties door met conversie metingen

Om erachter te komen welke banners goed presteren, is het belangrijk dat er conversies en view through conversies worden doorgemeten. Door conversie metingen te gebruiken kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen een contactformulier hebben ingevuld of een aankoop hebben gedaan, na een klik op de banner. Met view through conversies kan je zien welke gebruikers de banner hebben bekeken en vervolgens een aankoop hebben gedaan in de webshop (zonder te klikken).

12. Maak gebruik van bewegende banners

Door bewegende banners te gebruiken zorg je ervoor dat de advertentie meer opvalt. Dit kan de prestaties van de banners aanzienlijk verbeteren. Geanimeerde banners kunnen in twee bestandsformaten ontwikkeld worden, namelijk HTML5 of GIF. Mijn voorkeur gaat uit naar HTML5 banners vanwege de vloeiende overgangen in animaties.

13. Pas de content aan op de ingestelde doelgroep

Door de content van de banner te personaliseren, kan je de banner beter laten aansluiten op de gebruiker. Zo kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van dynamische productadvertenties. In een dynamische banner wordt de content automatisch aangepast op de content die iemand bekeken heeft op de website. Ook kan je banners maken per categorie. Zo kan je mensen die bijvoorbeeld ‘broeken’ hebben bekeken op de website, een advertentie tonen over broeken. Dit kan je ook in dynamische banners toepassen door productfilters te gebruiken of verschillende catalogussen aan te maken.

14. Creëer zoveel mogelijk verschillende formaten

Door de banner in veel verschillende formaten beschikbaar te stellen, kan je het bereik van je campagnes aanzienlijk vergroten. Dit zorgt voor meer vertoningen en kan het succes van de campagnes vergroten. Onderstaand kan je een artikel lezen over de verschillende formaten die er beschikbaar worden gesteld in het Google Display netwerk.

Zie ook: https://www.pure-im.nl/blog/banner-formaten-google-display-netwerk/

15. Maak een effectieve en relevante landingspagina

Breng bezoekers naar de meest relevante pagina. Het lijkt vanzelfsprekend, maar het gaat nog wel eens mis. Breng mensen die op een banner klikken over wastafels ook naar een landingspagina met alle wastafels. Gebruik je een korting in de banner, laat deze dan ook terugkomen op de landingspagina.

Wil je meer advies over het maken van een banner, of wil je een campagne aan ons uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *