Elke marketeer en ondernemer zou een goed beeld moeten hebben van zijn of haar concurrentie. In dit blog laten we zien hoe je jouw online concurrenten kunt analyseren.

Organische posities (rankings)

Voor veel bedrijven geldt dat ze erg afhankelijk zijn van Google zijn wat betreft hun online bezoek, en dan voornamelijk vanuit de organische (gratis) posities binnen de zoekmachine. Als je nagaat hoe je concurrenten scoren binnen Google, en vooral de trend in de posities die ze in de ranking bekleden, krijg je erg interessante informatie over ze. Ten eerste is het belangrijk om te bepalen wie je concurrenten zijn binnen Google. Bepaal dus op welke zoektermen je je richt. Zodra je een lijst met termen hebt, is het een kwestie van bekijken welke concurrenten op de eerste pagina verschijnen. Noteer ze, en je overzicht met concurrenten binnen Google is helder. Je kunt handmatig gaan bekijken welke posities deze bedrijven hebben, maar gemakkelijker is het om gebruik te maken van een van de vele beschikbare tools. Zelf gebruiken wij hiervoor Advanced Web Ranking, maar ook tools als SearchMetrics of Moz kunnen je hierin ondersteunen. Laat die het werk doen en je hebt een goed beeld over welke partijen het goed doen op de vlakken waar jij je ook op richt. Aangezien rankings binnen Google niet ‘vaststaan’ is het goed om dit regelmatig te laten draaien en zo ook de trends in beeld te krijgen.

Online autoriteit

Eerder schreef ik al over de gedachte achter online autoriteit en ook dit is iets wat je absoluut wilt analyseren bij je concurrenten. Een grote autoriteit heeft uiteindelijk een grotere kans om vaker vertoond te worden door Google, mits het relevant is voor de zoekopdracht natuurlijk. Ook hiervoor zijn weer verschillende tools beschikbaar, zoals Moz, Ahrefs of MajesticSEO. Kies een of meer van de metrics die je gedurende een langere tijd blijft bijhouden. Zelf houd ik hiervoor altijd de zogeheten Trust Flow en Citation Flow van MajesticSEO aan. Een benchmark tussen de verschillende concurrenten geeft wederom een goed beeld in welke websites krachtig zijn en welke minder. trust & citation flow

Hoe zit de verkoopflow in elkaar?

Een kwalitatieve analyse over de sterke en zwakke punten van de verkoopfunnel van een concurrent kan ook bijzonder leerzaam zijn. Ga eens als een potentiele klant door de website van de concurrent en bekijk hoe je naar een transactie wordt geleid. Wat doen ze goed en wat juist minder goed? Misschien is er wel iets wat jij ook kunt toepassen op jouw website. Ter inspiratie heb ik in eerdere blogs enkele voorbeelden van bijzonder goede punten in verkoopfunnels behandeld over Amazon.com en Bellroy.

Media en Social

Een ander vlak waarop je je kunt meten met je concurrentie is de activiteit binnen (social) media. Wat is hun bereik op bijvoorbeeld Facebook of Twitter? Binnen Facebook kun je, indien je beheerder bent van een pagina, andere pagina’s volgen. Hierbij krijg je data over het aantal likes, posts en engagement hierop.  Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om voor (social) media-tracking weer een gave tool te gebruiken zoals Coosto,Meltwater of Hootsuite. facebook pure im

Screenshots website

De laatste tip die ik wil meegeven is het volgende: maak van je belangrijkste concurrenten regelmatig screenshots van enkele pagina’s. Super interessant om te zien of ze de website door ontwikkelen of juist stil staan.

Dit artikel verscheen op 26 februari 2015 op Sprout
De Pure IM consultants schrijven regelmatig voor vakgerelateerde autoriteiten. Zo wordt geschreven voor Frankwatching, Sprout, Marketingfacts en het Hostnet weblog. Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor Sprout. Wil je meer informatie over onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact op. Direct contact opnemen