Websitebeheerders, online marketeers, (web)content managers, webbouwers en andere online specialisten hebben het er vaak over: linkbuilding, wat werkt er nu wel en wat niet? Is het überhaupt wel goed om te doen? Of is het juist een continu proces? Het blijft een interessant en terugkerend onderwerp. Er is natuurlijk geen één universele manier om het goed te doen, maar waar we over het algemeen wel over eens zijn is dat het simpelweg vergaren van backlinks geen doel moet zijn, maar juist het opbouwen van autoriteit. Helemaal in een sterk concurrerende markt is een goede autoriteit van je website belangrijk om zichtbaar te zijn voor mensen die online naar jouw organisatie, producten of diensten zoeken.

In dit artikel heb ik een aantal nuttige mogelijkheden, methodes en tips voor je op een rij gezet. Hiervoor ben ik op zoek gegaan naar best practices op het gebied van het opbouwen van autoriteit en deze gecombineerd met mijn eigen ervaringen op dit gebied.

1. Weet waar je staat en waar je concurrenten staan

Om gericht aan je autoriteit te kunnen werken, moet je weten waar je staat ten opzichte van je ‘concurrenten’. Het is namelijk goed om een uitgangspunt te hebben om later te kunnen zien of je inspanningen ook effect hebben. Onderzoek daarom je backlinks. Gebruik hiervoor tools als Ahrefs, SEMrush, Majestic of Moz (er zijn er nog veel meer) om je backlink profiel in kaart te brengen, welke autoriteit je website heeft een waar je backlinks vandaan komen. Heb je bijvoorbeeld links van veel of juist weinig verschillende domeinen? Wat voor websites zijn dit? En zitten er ook onbetrouwbare websites tussen?

De eerdergenoemde tools hebben allemaal ook een eigen schaal om de autoriteit van websites aan te duiden. Waarschijnlijk voor jou niet onbekend. Zo hanteert MOZ hiervoor ‘Domain Authority’ (DA) en Majestic ‘Citation Flow’ (CF). Zo’n getal op zichzelf zegt in mijn optiek niet zoveel. Je moet dit cijfer juist vergelijken met andere websites; vooral met ‘concurrerende’ websites. Daarnaast kun je dit getal op langer termijn ook gebruiken om te zien of je voortgang boekt.

Over concurrenten gesproken: weet je wie je belangrijkste concurrenten zijn? Ja, natuurlijk! Maar weet je ook wie je online concurrenten zijn? Welke andere websites zijn ook goed vindbaar op zoektermen die voor jouw organisatie van belang zijn? Maak bijvoorbeeld een shortlist van de 10 websites met wie jij het meest online concurreert en onderzoek het linkprofiel van deze websites. Hierbij ga je specifiek kijken naar welke waardevolle backlinks deze ‘concurrerende’ websites hebben, maar jij nog niet hebt. Deze waardevolle backlinks komen van websites die potentieel interessant voor jouw organisatie zijn om ook te benaderen voor een link, samenwerking of artikel. Hoe? Dat komt verderop in dit artikel aan bod.

2. Ruim op

Het werken aan de online autoriteit van je website is een continu proces. Het gaat niet alleen maar om externe factoren. Je moet ook kritisch naar je eigen website en backlinks kijken. Wanneer er links naar je website zijn vanuit websites met een slechte reputatie of een hoog spammerig gehalte, dan kan dit ook nadelige invloed hebben op de autoriteit van je website. De bekendste link analyse tools hebben allemaal een indicator voor het ‘spamgehalte’ van een website. Daarmee kun je sneller zien of er ‘rotte appels’ tussen je backlinks zitten.

Probeer deze ‘slechte’ backlinks op te ruimen, maar wees kritisch of een als ‘spam’ aangemerkte backlink dat ook echt is. Enfin, probeer altijd eerst beheerder te benaderen van de website waar jij niet meer aan gelinkt wil worden. Mocht dat na een paar pogingen niet lukken, dan kun je deze ook ‘ disavowen’ bij Google. Verzamel in een lijstje de websites waarvan je geen backlink meer wenst te hebben en het niet gelukt is om de beheerder zover te krijgen om de link naar jouw website te verwijderen. Dit lijstje kun je in de vorm van een disavow verzoek indienen bij Google. Hiermee verwijder je niet de links, je vraagt in principe aan Google om deze links niet mee te rekenen in je backlinkprofiel. Zo’n disavow verzoek moet wel worden ingediend volgens bepaalde richtlijnen. Die kun je hier vinden.

Naast het opruimen van ‘spammy’ backlinks is het ook goed om na te gaan of er externe websites verwijzen naar niet bestaande pagina’s binnen je website. Check je website dus regelmatig op 404-fouten. Wanneer je deze tegenkomt; direct fixen. Voor interne links kun je simpelweg de url van de link aanpassen, maar voor externe links zul je een redirect moeten aanmaken.

3. Wees interessant

Al het voorgaande is voorbereiding en opschonen. De basis van het opbouwen van autoriteit is content. In welke vorm dan ook. Hoe leuker en interessanter je eigen content is, des te waarschijnlijker het is dat anderen hiernaar willen verwijzen. Creëer dus regelmatig waardevolle content!

Afhankelijk van wat goed past bij je website of organisatie zijn er verschillende invalshoeken die je kunt hanteren om ervoor te zorgen dat er naar jouw content gerefereerd wordt. Enkele voorbeelden:

  • Maak het amuserend, leuk om te delen. Schrijf een vermakelijk artikel, maak een mooie of grappige video, een prachtige infographic dat je doelgroep kan waarderen.
  • Maak het nieuwswaardig: Een belangrijke ontwikkeling vanuit je organisatie, of een onderzoek op basis van eigen data wat interessant is binnen je branche of in je regio.
  • Heb je zelf onderzoek gedaan of weet je op een overzichtelijke manier data of cijfers voor je doelgroep op een rij te zetten? Maak van je artikel een informatieve bron waar anderen naar kunnen refereren. Wij stellen bijvoorbeeld elk kwartaal een overzicht samen van de marktaandelen van zoekmachines. Downloadbare content zoals een whitepaper, E-book of een infographic werkt ook vaak goed.
  • Wees informerend: Heb jij praktische tips te melden over een bepaald onderwerp, handleiding oplossing voor een probleem? Schrijf erover of maak een gave video!

4. Onderzoek nieuwe mogelijkheden

Wanneer je interessante content hebt en kunt (laten) maken, is het ook van belang dat de buitenwereld dit ziet. Nieuwe content kan je via allerlei kanalen zoals social media en e-mail naar je doelgroepen zenden – iets wat je sowieso moet doen. Maar er zijn meer manieren. Ga op zoek naar platformen en websites die je kunt benaderen voor een referentie naar jouw website. Maak lijstjes en gebruik ook de input van de concurrentieanalyse die ik in stap 1 heb beschreven.

Mogelijke platformen die je kunt benaderen:

Je (zakelijke) partners
Ga na met welke leveranciers, zakelijke afnemers, organisaties je samenwerkt. Benader hen en vraag of zij op de website kunnen vermelden dat ze met je samenwerken en een link naar je plaatsen.

Listing platformen
Er zijn online veel betrouwbare directories, waar je je vermelding kunt claimen. Denk aan Google Mijn Bedrijf, Apple Maps, Yelp, enzovoort, waar je een vermelding kunt aanmaken of kunt claimen. In veel gevallen kost dit relatief weinig tijd. Deze stap vind ik vooral waardevol voor nieuwe websites en websites met een lage autoriteit.

Lokale verenigingen
Heeft jouw organisatie een sterke regionale binding? Dan kan het de moeite waard zijn om een lokaal initiatief, stichting of een vereniging te sponsoren. Naast de naamsbekendheid die je bij de lokale doelgroep vergroot, zou je ook moeten kijken of je op de website van die stichting of vereniging vermeld kan worden.

(Lokale) nieuwsmedia en branche media
Breng relevante nieuwsmedia in kaart. Wanneer je relevant nieuws vanuit je organisatie te melden hebt, is het zonder meer de moeite waard om een goed persbericht op te (laten) stellen en hiermee diverse media te benaderen. Is jouw organisatie actief in een bepaalde regio, dan zijn ontwikkelingen zoals een verhuizing, opening, uitbreiding of een evenement vaak interessant voor lokale nieuwsmedia.

Vakinhoudelijke ontwikkelingen in je organisatie kunnen mogelijk zeer interessant zijn voor de website van je brancheorganisatie of nieuws-/blogwebsites binnen je branche. Bij die laatste groep kun je ook aanbieden om regelmatig een gastblog te schrijven.

Bij bovengenoemde platformen is het niet altijd mogelijk om een link naar je website op te nemen, maar het gaat hierbij juist om de publiciteit. Door regelmatig een persbericht of blog op externe platformen te publiceren, vergroot je je bereik en laat je daarmee aan een groot publiek zien welke kennis er in je organisatie zit en welke ontwikkelingen er plaatsvinden.

Mentions zonder link
Wat altijd goed is om te doen, is dat je zicht houdt op waar en hoe je merknaam online wordt genoemd. Stel bij voorkeur Google Alerts in op verschillende varianten van je merknaam, zodat je automatisch een seintje krijgt als deze ergens online wordt genoemd. Wanneer je dan ergens wordt genoemd en het is een interessante website, benader dan de beheerder, redactie of auteur en vraag of zij een link willen plaatsen naar je website

Nog beter: wanneer je wordt genoemd in een artikel op een goed blog of nieuwswebsite, dan kun je ook overwegen om dezelfde dag nog een aparte pagina te creëren met aanvullende context of achtergrondinformatie. Wanneer je de redactie of auteur vervolgens hiermee benadert, dan heb je een grotere kans dat een link naar jouw website wordt overwogen.

Afbeelding – Google Alerts instellen

Websites met een haakje
Er zijn tal van websites die op het eerste gezicht niet zo verwant lijken met de producten of diensten die jouw organisatie aanbiedt, maar waar je een toch een interessant raakvlak mee kunt vinden; het haakje. Vind blogs, sites & platformen waarop je kunt inhaken en biedt deze sites een gastblog of ander content aan.

De mogelijkheden op dit gebied verschillen natuurlijk ontzettend per type organisatie of branche, maar het gaat er om dat je out-of-the-box denkt. Hierbij een paar voorbeelden:

  • Een artikel van een financieel adviseur over wat je financieel allemaal moet regelen ter voorbereiding op het ouderschap, op een blog voor jonge ouders.
  • Een overzicht met 10 handige tips om RSI op het werk te verminderen, geschreven door een fysiotherapeut voor een zakelijke website.
  • Een blogartikel over de (reis)modetrends voor komende zomer, geschreven door de marketeer van een kledingmerk voor een reisblog.

Kijk vooral naar je doelgroep. Wie zijn je klanten? In welke levensfase(n) zitten zij? Wat zijn de (zakelijke) interesses of uitdagingen die zij hebben? Probeer steeds een stap verder te kijken qua onderwerp en kijk of je weer de koppeling kunt leggen met de specialisatie van jouw organisatie. Daar komen ongetwijfeld interessante kansen uit qua websites die je kunt benaderen.

5. Reach out

Het simpelweg vragen om het plaatsen van een link naar je website kun je doen, maar zal zelden tot succes leiden. Zoals ik hierboven bij de meeste punten beschrijf; je moet op een bepaalde manier meerwaarde bieden. Alleen dan heeft een link ook echt zin.

Met de hierboven genoemde mogelijkheden in je achterhoofd kun je het beste lijsten per categorie gaan maken, dit geeft je een georganiseerd overzicht van je kansen. Per categorie bedenk je wat je invalshoek is, wat je te bieden hebt en wat je mogelijk als content zou kunnen aanleveren. Vervolgens ga je de platformen uit een categorie benaderen. Maak in je verzoek aan deze platformen goed duidelijk welke meerwaarde jij biedt. Wanneer een platform interesse toont, kun je verder in gesprek gaan over de invulling, bijvoorbeeld over het schrijven van een artikel voor hen op maat.

Om je kansen te vergroten is het goed om meerdere platformen uit dezelfde categorie te benaderen. Het is natuurlijk mogelijk om te werken vanuit een spreadsheet en vervolgens per e-mail de verschillende platformen te benaderen, maar daar zijn ook tools voor beschikbaar. Zelf gebruiken wij hier Pitchbox voor. In dit artikel vind je een handig overzicht met 10 tips voor een succesvolle outreach campagne.

6. Heb geduld en blijf monitoren

Het opbouwen van de autoriteit van je website is niet een klusje dat je snel kunt doen. Het is een proces voor de lange termijn, wat het liefst onderdeel van je online strategie moet zijn. Niet alleen het onderzoek naar kansen, het opstellen van goede content of benaderen van de externe platformen kost tijd. Wanneer je eenmaal een plaatsing van je artikel met een verwijzing naar je website hebt kunnen afstemmen, gaat er ook nog enige tijd overheen voordat de plaatsing een feit is en dat de link ook gezien wordt door bijvoorbeeld Google.

Zie het als een doorgaand proces en blijf je voortgang monitoren. De bekende SEO tools die ik in het begin van dit artikel heb genoemd, hebben allemaal een mogelijkheid om nieuwe inkomende links te ontdekken. Tot slot nog een tip: Een manier waar ik zelf graag gebruik van maak is het rapport ‘Externe links’ dat je kunt downloaden uit search console. Dit rapport wordt om de paar dagen aangevuld met nieuwe inkomende links die Google voor jouw site heeft ontdekt.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *