Veel bedrijven zijn op zoek naar een kleine groep Nederlanders met een bovengemiddeld inkomen. Deze doelgroep kiest over het algemeen voor kwalitatief hoge producten en is bereid hiervoor te betalen. Vaak zijn dit ook de beslissers, dus dit is voor B2B bedrijven ook een interessante groep om te targetten. Deze toch wel specifieke doelgroepen bereiken, kan soms best lastig zijn.

Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet, hoe je deze doelgroep kunt bereiken in bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads.

Aparte campagnes maken

Ik adviseer om de verschillende doelgroepen in aparte campagnes te zetten. Op die manier kan je budgetten verschuiven naar de best presterende campagnes en kan je de prestaties van de verschillende doelgroepen beter inzichtelijk maken.

Observatie doelgroepen

Ik raad het aan om altijd eerst een aantal observatiedoelgroepen toe te voegen. Door deze toe te voegen, kan je observeren hoe deze doelgroep presteert binnen de ingestelde doelgroep. Deze doelgroepen kan je bijvoorbeeld toevoegen in Google Ads, waar je onder ‘Doelgroepen’ kunt kiezen voor observatie of targeting.

Bod aanpassingen

Vervolgens kan je op basis van de verzamelde data, bepaalde bodaanpassingen instellen of de doelgroep toevoegen. De best presterende observatiedoelgroepen krijgen een verhoogd bod en vice versa. 

Uitsluitingen

Verder adviseer ik om bepaalde groepen die minder presteren uit te sluiten. Het is ook slim om bij voorbaat al bepaalde groepen te filteren waar het onwaarschijnlijk is dat hier rijkere Nederlanders in zitten (bijv. mensen met een leeftijd onder 25 jaar).

Voor de bovengenoemde strategieën kan je de onderstaande doelgroepen gebruiken. Ook is het zinvol om de Doelgroep Insights tool van Google of Facebook te gebruiken. Hierin kan je verschillende targetingideeën bekijken die je kunt gebruiken in deze platformen.

  1. Inkomen

Je kan advertenties tonen aan mensen met een bepaald inkomen of hiervoor bodaanpassingen toevoegen.

  1. Locaties

Door middel van locatietargeting kan je gebieden en gemeenten selecteren waar rijke mensen wonen. Onderstaand een artikel waar je de top 100 gemeentes kunt vinden waar mensen met een bovengemiddeld inkomen wonen.

Klik hier

  1. Functies en branches

Je kunt ook mensen targetten die een bepaalde functie hebben. Hierbij kan je denken aan eigenaren van bedrijven of directeuren. Daarnaast kan je ook targetten op bepaalde branches, zoals de advocatuur en het bankwezen. Benieuwd welke beroepen / functies het meest verdienen? Via onderstaand artikel kan je de beroepen bekijken waar mensen gemiddeld het meest verdienen.

Klik hier

  1. Interesses

Je kunt observatiedoelgroepen toevoegen aan je campagnes waar je uit op kunt maken dat mensen een bepaald inkomen hebben of zakelijk actief zijn. Doelgroepen die je zou kunnen gebruiken, zijn bijvoorbeeld:

  • Kostuums en zakelijke kleding
  • Exclusieve sieraden
  • Business Class en first class
  • Commercieel onroerend goed
  • Luxe shoppers
  • Investeerders
  • Zakelijke professionals
  • Zakelijke reizigers
  1. Zoekwoorden

Je kunt door woorden zoals ‘luxe’, ‘exclusieve’ en/of ‘maatwerk’ te gebruiken, relevanter verkeer naar je website brengen. Van deze mensen weet je al dat ze op zoek zijn naar een bepaald kwalitatief product. Gebruik deze woorden ook in de advertenties van je campagne om de doelgroep beter aan te spreken. 

  1. Demografie

Het is verstandig om mensen met een leeftijd van 25 jaar of lager bij voorbaat

uit te sluiten. Deze groep heeft waarschijnlijk namelijk een lager inkomen in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Daarnaast kan je verschillende observatiedoelgroepen toevoegen van mensen die een hoger onderwijs hebben genoten of huiseigenaar zijn. Het is aannemelijk dat deze een hoger inkomen hebben in vergelijking met mensen die geen opleiding hebben genoten of een huis huren.

Vergeet het vangnet niet!

Vergeet bovenstaande punten niet te gebruiken in combinatie met e-maillijsten, remarketing lijsten en bepaalde interacties met de pagina. Met remarketing doelgroepen kan je mensen bereiken die bepaalde pagina’s op de website hebben bezocht (bijv. bezoekers van de contactpagina). Met maillijsten kan je bijvoorbeeld oud-klanten of mensen die een contactformulier hebben ingevuld benaderen. Met interacties met de pagina, kan je bezoekers bereiken die je pagina leuk vinden of interactie met een bericht hebben gehad. Deze bezoekers hebben al enige interesse getoond en zijn al bekend met het merk, het product of de dienst. Dit zijn doorgaans zeer interessante bezoekers om actiever te benaderen, met als resultaat deze om te zetten naar klanten. Je legt hiermee een soort vangnet achter de campagnes. Zonder het bovengenoemde vangnet ga je namelijk vaak niet het gewenste rendement behalen.

Wil je meer advies over het bereiken van een specifieke doelgroep, of wil je het uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op.