Zo bereik je B2B-klanten online
Een zakelijke doelgroep online bereiken lijkt lastig. Soms wordt, misschien ten onrechte, weleens aangenomen dat mensen voor zakelijke doeleinden geen zoekmachines gebruiken of dat een bepaalde dienst alleen via jarenlange relaties kan worden verkocht. In dit blog wil ik daarom vier mogelijkheden behandelen waarmee je deze B2B-doelgroep wel kunt bereiken.
Google Ads
Weet je de locatie van een bedrijf dat op je shortlist staat om te benaderen, dan is het wellicht interessant om rondom deze locatie een extra campagne in te zetten. Je zou dan bijvoorbeeld de biedingen in Google Ads rondom deze locatie kunnen verhogen met een bepaald percentage. Maar naast het zoeknetwerk van Google kun je natuurlijk ook een erg gerichte bannercampagne op locatie targeten. Zo kun je erg gericht de aandacht van de medewerkers van een specifiek bedrijf proberen te trekken. Dit kan ook erg goed ondersteunend zijn voor wanneer je koude telefonische acquisitie wil gaan doen.
Social media
In 2013 was 25 procent van de Nederlandse internetters actief op zakelijke netwerken. Tel daar nog eens alle gebruikers van Twitter en Facebook bij en je ziet een interessant kanaal om de zakelijke doelgroep te bereiken. Kies hierbij de beste kanalen voor jouw doelgroep uit en stel daarvoor een goede social mediastrategie op. Afwegingen hierbij zijn bijvoorbeeld of je wil adverteren, content wil delen of interactie wil aangaan. Een goede mix tussen kwalitatieve content aanbieden aan je huidige volgers en een betaalde push kan er echter voor zorgen dat je meerdere B2B-doelgroepen kunt interesseren in jouw dienst of product.
Contentstrategie
Internet is een informatiekanaal bij uitstek en daar kun je als bedrijf je voordeel uit halen. Ook de zakelijke doelgroep – dikke kans dat jij dit blog nu als onderdeel van de zakelijke doelgroep leest – consumeert veel informatie. De juiste personen kun je bereiken via een goed uitgedachte contentstrategie. Denk eens goed na over wie jouw doelgroep is en wat deze mensen interessant vinden. Wat kun jij bieden qua informatie of inspiratie dat aansluit op deze interesses? Door het creëren van een contentkalender waarmee je regelmatig kwalitatieve content deelt, introduceer je jezelf bij je doelgroep.
Onderzoeken en pr
Stel je voor dat je doelgroep de automotive branche is, dan zou je kunnen overwegen om een onderzoek te doen in die specifieke branche. Een marktonderzoek naar de kwaliteit van autodealers in een bepaalde regio bijvoorbeeld. Als je via een goede pr-strategie ervoor kunt zorgen dat dit onderzoek online wordt gepubliceerd, heb je een grote kans dat dit onderzoek gelezen zal worden door jouw doelgroep. Vergroot je kansen op succes door dit bericht ook te promoten via social media én een locatiegerichte campagne. Er zijn online echt tal van mogelijkheden, naast de bijna traditionele zoekmachine marketing, om de zakelijke doelgroep te bereiken. Wat zetten jullie in voor het bereiken van de zakelijke markt?
Dit artikel verscheen op 17 maart 2015 op Sprout |
---|
De Pure IM consultants schrijven regelmatig voor vakgerelateerde autoriteiten. Zo wordt geschreven voor Frankwatching, Sprout, Marketingfacts en het Hostnet weblog.Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor Sprout. Wil je meer informatie over onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact op. Direct contact opnemen |