Conversie Optimalisatie (CO) is een logische stap om te zetten als je al relevante bezoekers naar je website haalt. Met voldoende bezoekers kan je testen hoe je nog meer uit je bezoekers haalt. In dit blog beschrijf ik hoe je op een goede en gestructureerde manier begint met conversie optimalisatie en een goede basis legt voor mooie resultaten. Het doel van conversie optimalisatie is het verhogen van het aantal bezoekers dat een doel voltooid. Stel dat je eigenaar bent van een website met dagelijks gemiddeld 300 bezoekers. Van die bezoekers neemt gemiddeld 5% contact met je op via het contactformulier. Dit is voor jou belangrijk, want dit zijn leads voor jouw dienst. Oftewel 15 contactaanvragen per dag. Om meer leads te verzamelen kan je enerzijds zorgen voor meer relevante bezoekers (5% daarvan is aannemelijk om contact op te nemen) en anderzijds kan je zorgen dat het percentage ingevulde contactformulieren omhoog gaat. Wanneer je conversie met 40% per dag kan laten stijgen heb je immers 19 contactaanvragen per dag en dat met dezelfde hoeveelheid bezoekers. Dit laatste is wat conversie optimalisatie als doel heeft en waarom het zo interessant is.

Stap 1 – Verbeterpunten signaleren

Om het aantal mensen dat converteert te verhogen moet je weten waar verbeterpunten liggen. Veel input zit in je bestaande data. Hoe komt men doorgaans op de contactpagina? Welke pagina’s zien bezoekers voornamelijk wanneer ze een contactformulier invullen? Welke uitingen staan op die pagina’s? Wat is gedrag van bezoekers die geen contact opnemen? Een andere methode is je gezonde verstand en een brainstorm (met collega’s en/of een bureau). Welke drempels zie je zelf al? Is je informatievoorziening vaag? Zijn teksten goed leesbaar, voeg je overtuiging toe aan je product/dienst door middel van reviews en quotes van klanten, is jouw toegevoegde waarde duidelijk en is je formulier toegankelijk? Meer mogelijkheden tot het vinden van problemen zijn enquêtes, usability onderzoek en headmaps.

Stap 2 – Hypotheses stellen

Je hebt mogelijke verbeterpunten gevonden, nu is het zaak om oplossingen te formuleren. Stel hypotheses bij alle verbeterpunten en bedenk hoe dit beter, makkelijker of behulpzamer kan. Wanneer je alle hypotheses hebt gesteld zet je deze in een testplan. Dit testplan kan je ook gebruiken om je bevindingen in te zetten, waardoor je uiteindelijk een compleet rapport krijgt van je gehele CO traject.

Stap 3 – A/B testen

Testplan klaar? Nu is het zaak om je hypotheses in de praktijk te brengen. Test altijd één aanpassing per keer, want anders weet je niet wat conversie beïnvloed en in welke mate dat is. Een A/B test werkt simpel. Wanneer een bezoeker op de website komt kunnen ze in variant A komen zonder aanpassing, dus de normale website. Ze kunnen echter ook in variant B terecht komen, de variant met de aanpassing aan hand van jouw hypothese. Omdat een A/B test alle bezoekers evenredig verdeelt op het moment van bezoek is het een zeer zuivere test. Er zijn immers geen seizoensinvloeden of iets dergelijks die de test data onbetrouwbaar kan maken. Een aantal goede en bekende A/B testing tools vind je onderstaand.

Bekijk uiteraard wel welke A/B testing tool voor jou het meest geschikt is.

Stap 4 – Test significantie meten

In de A/B testing tool kan je zien of een test significant is. Significantie betekent niets anders dan dat een variant echt beter presteert dan een andere variant en dat het met % percentage zekerheid te zeggen is. VWO heeft daarvoor een simpele tool online waarmee je vooraf een indruk kan krijgen wanneer je data significant is. Deze kan je hier vinden.

Stap 5 – Rapporteren

Als de A/B testing tool aangeeft dat jouw test significant is, dan verwerk je dit in je testrapport. Zowel bij een positieve als negatieve uitkomst van je test. Na verloop van tijd en veranderingen in je team of organisatie blijkt een dergelijk rapport onbetaalbaar. Maak zeker een rapport waarin de testhypothese staat, uitvoering, looptijd, screenshots van beide testen en de significante verbetering. Zo is het voor iedereen te begrijpen. Niet onhandig als je baas of manager vraagt wat je wanneer gedaan hebt en hoe goed dat gewerkt heeft.

Stap 6 – Wijziging doorvoeren

Test afgerond en positief? Dan voer je variant B door en maakt je die standaard op je website. Het zorgt immers voor verbetering. Niet positief? Dan doe je niets en test je door.

Stap 7 – Doorgaan!

Gefeliciteerd! Je hebt zeer waardevolle informatie opgedaan met je conversie optimalisatie test. Hopelijk was je test positief en is het conversiepercentage gestegen. Zo niet dan gaat dat ongetwijfeld komen. Nu is het zaak om door te gaan met testen en de stappen vanaf stap 3 te herhalen.

Conclusie

Met conversie optimalisatie is zeer veel winst behalen. Stijgingen van uiteindelijk 20% of meer bij een reeds goede website is absoluut niet ondenkbaar! Bij websites waar minder focus is op conversie is vaak nog meer winst te behalen. Elke website met voldoende bezoekers en voltooide doelen zou daarom in mijn ogen conversie optimalisatie moeten toepassen. Neem ook zeker contact met ons op over Conversie Optimalisatie, zodat we kunnen meedenken over hoe jouw conversie aantoonbaar kan stijgen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *