Nog even en het grootste voetbalfeest ter wereld barst weer los: het WK voetbal 2018 in Rusland. Helaas is Oranje hier niet bij aanwezig, maar dat weerhoudt ons er niet van om hier eens naar te kijken vanuit een online marketing perspectief. Hoe groot is dit evenement in cijfers, en hoe kun je hierop inspelen als online marketeer?

Cijfers en trends rondom het WK voetbal

Laten we beginnen met wat kerncijfers rondom het WK voetbal, om zo een beeld te krijgen van de schaal waar we het over hebben. We zien dat de zoekopdrachten rondom het WK voetbal nu flink aan het toenemen zijn. Hoewel we nog lang niet op het hoogtepunt zitten, is het aantal zoekopdrachten nu al enorm aan het stijgen.

Bron: Google Trends

Zoals je in deze trendlijn ziet is de interesse in het WK voetbal wereldwijd aan het toenemen. Als we kijken naar de specifieke zoekvolumes per maand, dan zien we cijfers die er niet om liegen. Hieronder een aantal zoektermen en het aantal keer dat het gezocht is op Google in het afgelopen jaar. En dan moet je je bedenken dat dit een gemiddelde is van de afgelopen 12 maanden, waardoor de aantallen enorm zullen toenemen zodra het WK Voetbal van start gaat.

Zoekwoord Maandelijks zoekvolume in Google
WK 2018 22.200
WK voetbal 2018 6.600
World cup 2018 823.000
FIFA World Cup 2018 301.000
World cup 2018 groups 110.000

Tijdens het WK voetbal in 2014 werd naar schatting 1,5 miljard dollar aan online advertentiebudget uitgegeven. Daarvan was het aandeel van West-Europa 300 miljoen dollar. Voor deze editie van het WK is een nog veel grotere totale online advertentiebesteding verwacht, omdat de online advertentiemarkt wereldwijd jaarlijks groeit met 4,7 procent.

Campagnes rondom het WK voetbal

Grote merken als Adidas, Nike, Mc Donalds en Coca-Cola zullen allemaal strijden om de mooiste campagnes met de meeste impact. In het verleden werden er legendarische campagnes neergezet, waarvan ik er een paar uitlicht die je je wellicht nog wel kunt herinneren:

The Game Before The Game – Beats by Dre

The Last Game – Nike

SAMSUNG Galaxy 11

Winner Stays On – Nike

The Secret Tournament – Nike

Coca-Cola WK voetbal 1998

Airport Football – Nike

Wat kan ik met het WK voetbal?

Niet iedereen heeft de budgetten om zulke gelikte campagnes te ontwikkelen. Maar als online marketeer kun je creatief inspelen op het WK en zo alsnog profiteren van de Oranjekoorts – oh, nee, van de algemene WK gekte, in dit geval. Vijf ideeën om in te spelen op het WK.

1. Kortingsacties

Een voor de hand liggende optie, maar wel eentje die goed werkt is de kortingsactie gelinkt aan het WK voetbal. Je kunt bijvoorbeeld werken met kortingen bij winst van een bepaald land. Als Nederland mee zou doen heb je de keuze gemakkelijk gemaakt, maar nu kun je natuurlijk ook kiezen voor onze buren Duitsland of België. Een ludieke (en veilige) manier is het kiezen van een underdog als Iran of IJsland.

In het verleden werd de Media Markt nog flink zenuwachtig door een forse cashback in te zetten op de WK winst van het Nederlandse Elftal, en als “we” de finale haalden. Iedereen die een TV kocht in de maand voor het WK voetbal in Brazilië kon het aankoopbedrag terugkrijgen bij een WK winst van Oranje. Een bericht in het AD destijds: Volgens woordvoerder Rob Okhuijsen van Media Markt kan deze actie oplopen tot ‘enkele miljoenen euro’s. ‘We hopen nog steeds dat Oranje wint, maar dit is wel een flink bedrag.’

2. Voorspellingen

Hele vriendengroepen, families en buren zijn tijdens een WK of EK druk bezig met het invullen van voorspellingen en voetbalpoules. Heb jij een klantenbestand dat betrokken is bij je bedrijf, dan kun je hierop inspelen door hen te voorzien van de tools om een voetbalpoule te maken. Hiermee geef je hen iets nuttigs, leuks én zorg je voor een reden om terug te komen. Uiteraard ga je als marketeer gelijk kijken hoe je dit moment kunt gebruiken om een conversie te realiseren.

3. YouTube campagnes

Afhankelijk van het DNA van je bedrijf kun je het grootste videoplatform ter wereld gebruiken om je doelgroep te bereiken. Met het DNA bedoel ik in dit kader of je humor gebruikt of juist je kennis van cijfers en data, of misschien wel bepaalde vakkennis. Zoek iemand in je bedrijf die ‘videogeniek’ is en zorg voor een duidelijk plan. Breng bijvoorbeeld dagelijks een voorspelling uit of juist een terugblik op de afgelopen wedstrijden. Misschien wil je zelfs wel proberen een soort Voetbal Inside achtige setting te creëren waarbij je zelfs gasten kunt uitnodigen. Uiteraard is dit niet voor elk bedrijf even geschikt, maar het zou een mooie opstap zijn naar het inzetten van video voor je bedrijf.

4. Link je product aan het WK

Als je product zich ervoor leent dan kun je hier absoluut iets creatiefs mee tijdens het WK. Een prachtig voorbeeld hiervan is de campagne van STABILO tijdens het WK 2014. De producent van schrijfwaren bracht de mooiste goals van het WK in beeld door een eigen product te gebruiken. Zie hieronder het resultaat van de goal van Robin van Persie. Dit kun je tijdens het WK bedenken, maar mooier is om nu voor het toernooi alvast een brainstorm te plannen om te kijken hoe jullie hierop in kunnen haken.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *