Tijdens het aanmaken van een Google Analytics 4 account krijg je de optie of je standaard events vanuit Google wilt laten doormeten. Google Analytics 4 geeft je namelijk de mogelijkheid om 7 standaard events door te laten meten. Vandaag leg ik uit wat er automatisch doorgemeten wordt en wat de events precies zijn.

Welke events worden automatisch doorgemeten in Google Analytics 4? Een Pure Handleiding

Timestamps:

00:00 Intro

00:22 Standaard metingen in Google Analytics 4

01:09 Standaard meting ‘page_view’

01:29 Standaard meting ‘user_engagement’

02:01 Standaard meting ‘session_start’

02:25 Standaard meting ‘first_visit’

02:28 Standaard meting ‘scroll’

02:56 Standaard meting ‘click’

03:33 Standaard meting ‘view_search_results’

03:58 Namen in het Engels?

04:25 Conclusie

Transcriptie

Tijdens de video over het inrichten van Google Analytics 4 heb ik aangegeven dat er een aantal events zijn die vanzelf worden ingericht. In deze video laat ik zien welke events dat zijn en wat ze betekenen voor je data. Hallo, mijn naam is Eddie Borgers en vandaag ga ik vertellen welke events automatisch worden ingericht in Google Analytics 4. Nou Google Analytics 4 is, wat ik de vorige keer ook aangaf, is wel wezenlijk anders dan Universal Analytics. En één van de verschillen is dat een aantal dingen al gemeten worden als event wat voorheen gewoon een eigenschap was. Evenals bijvoorbeeld een sessie en aantal gebeurtenissen worden automatisch ingericht. En de gebeurtenissen kon je zien door aan de linkerkant in het menu na betrokkenheid te gaan, te klikken op gebeurtenissen en vervolgens zie je in de kolom onderaan naam gebeurtenis staan.

Daaronder staan beschreven welke gebeurtenissen er zijn. Dat zijn page_view, user_engagement, session_start, first_visit, scroll, click en view_search_results. Dat zijn alle gebeurtenissen die een waarde hebben. Page_view is eigenlijk al een interessante. Page_view was vroeger, Nederlands een paginaweergave, en dat was gewoon een gegeven eigenlijk in Google Analytics. In Google Analytics 4 is dit dus een gebeurtenis geworden. Een page_view. En Google Analytics 4 denkt veel meer in sessies en in gebruikers en minder echt een paginaweergave. Volgende gebeurtenis die we gaan behandelen is user_engagement. En user-engagement is eigenlijk een interessante want dat is dus het betrokkenheid van de gebruiker tijdens een sessie. En de definitie van Google is dat dit een gebruiker is die ten minste twee pagina’s heeft bekeken. Ten minste 10 seconden op de website geweest is of een conversie gebeurtenis heeft voltooid. Als iemand aan die voorwaarden voldoet aan een of meer van die voorwaarden dan wordt er dus betrokkenheid gemeten en die zie jij later ook terug in de data als betrokkenheid of sessies met betrokkenheid.

Session_start is een volgende gebeurtenis die ingemeten of doorgemeten wordt en die je waarschijnlijk terugziet in de data en dat is niet anders dan, iemand is op de website gekomen. Dat zou je ook kunnen zien als instap, vroeger was dat instappagina. Kon je zien welke pagina’s iemand binnen is gekomen. In dit geval zou je kunnen kijken wat is de session_start van een bepaalde URL en dan zie je dus, want die gebeurtenis geeft dat dus eigenlijk aan. First_visit wordt nu ook als event doorgemeten. Eerste bezoek, nou vrij simpel.

Scroll is een interessantere. Vroeger moest de scroll zelf doormeten via bijvoorbeeld  Google Tag Manager. De standaard implementatie was dan 10, 25, 50, 75, 90 of 100 procent. Scroll wordt nu al doorgemeten en wanneer de scroll staat zonder een toelichting is dat 90%. Dus iemand die tot 90% van pagina gescrolld heeft en krijgt eigenlijk een vinkje bij de scroll gebeurtenis in Google Analytics 4.

Click is er ook een die je vroeger apart doorgemeten moest worden. In dit geval click zal als je het Engels zoekt ook wel als Outbound Click naar voren komen maar dit zijn bezoekers die geklikt hebben op en  URL op de website en na een externe pagina gaan. Vergeet niet, het zijn niet alleen maar pagina’s net zoals bijvoorbeeld een facebookpagina kunt linken, of een andere website, of voor meer informatie. Maar wanneer je informatie op een subdomein hebt staan en er draait een andere Analytics implementatie op, dan zal dat ook gezien worden als extern domein. Dus houd daar rekening mee. Maar normaal gesproken is click dus gewoon een klik naar een extern domein.

De laatste die we in dit overzicht zien, de onderste nummer 7, view_search_restults dat zijn gewoon de interne zoekopdrachten op de website. Dus gebruik van de zoekfunctie. Ook dit wel een goede toevoeging want voorheen moest je zelf in Analytics in de weergave aangeven wat de serviceparameter was en dat het ingeschakeld was. In Google Analytics 4, als je de implementatie doorloopt zoals ik ook in eerste video heb laten zien wordt dit automatisch doorgemeten en komt het automatisch terug in de data.

En nog een kleine toevoeging. Alle events staan hier in het Engels en dat komt omdat Google Analytics deze namen generiek heeft gehouden. Je kunt deze ook een andere naam geven via de aangepaste gebeurtenissen. Waar je deze kunt maken en aanpassen. Daar kun je ook een alternatieve naam geven maar omdat dit ook is hoe de data aan achterkant binnenkomt. Het ook gewoon de page_view, page_view event om het in te schieten. Staan de voor ingerichte events ook in het Engels.

Mocht je hier verder vragen over hebben over events, over wat Google Analytics 4 automatisch doormeet en hoe het werkt? Laat dan ook zeker weten in de comments onder dit bericht. Nou dit zijn de belangrijkste gebeurtenissen die automatisch doorgemeten worden en waar we nu een nieuw voorbeeld kunnen laten zien. Dankjewel voor het kijken. Houd in ieder geval ons kanaal in de gaten voor meer video’s en meer informatie over Google Analytics 4. Bedankt voor het kijken.

Wij schrijven over internetmarketing

De meest recente blogs en artikelen op een rij.