Heb je net een nieuwe website gelanceerd en vraag je je af wanneer je in Google wordt weergegeven? Moet je je website eigenlijk aanmelden bij Google? Om hierop een antwoord te geven is het belangrijk om eerst even duidelijk te hebben hoe een zoekmachine eigenlijk werkt.

Hoe werkt Google?

Om te beginnen, zodra je een zoekopdracht doet in Google, dan zoek je niet het hele web, maar enkel wat Google heeft geïndexeerd. En geïndexeerd betekent in deze eigenlijk de webpagina’s die Google heeft gevonden en heeft “opgeslagen”. Met zogenaamde spiders gaat Google het web over en “crawlt” het webpagina’s door het volgen van verwijzingen (links).

Uiteindelijk heeft Google een gigantische hoeveelheid informatie over ontelbaar veel websites. Om je een beeld te geven, op dit moment is de index van Google maar liefst 100.000.000 gigabyte groot. Zodra jij in Google een zoekopdracht ingeeft, dan gaat het systeem in deze bak met websites op zoek naar het juiste antwoord op jouw vraag. Maar omdat voor jouw zoekdracht wellicht duizenden pagina’s relevant zijn, gaat de zoekmachine deze selectie eerst nog eens rangschikken. Dit rangschikken gebeurt op basis van een algoritme met meer dan 200 signalen. In het voorbeeld hiernaast vond Google maar liefst 453.000 relevante pagina’s en rangschikte het deze in slechts 0,85 seconden. Best indrukwekkend om te zien hoe snel dat gaat nietwaar? In onderstaande video met Matt Cutts van Google wordt nog eens helder uitgelegd hoe dit alles werkt.

Moet je je website aanmelden bij Google?

OK, we weten nu dat je website in de index van Google moet staan om kans te maken op een vertoning bij een zoekopdracht. Maar dan is de vraag, moet je je website dan aanmelden bij Google? Vroeger was het in veel gevallen nog wel nuttig om je aan te melden bij Google. Maar tegenwoordig kan Google zelfs als je niks doet jouw website vaak nog wel ontdekken. Om dit proces echter te versnellen zijn er eigenlijk drie opties waar je naar kunt kijken.

Links naar je website

Zoals we eerder hebben gezien wordt het web door Google gecrawld door het volgen van links. Een van de manieren om jouw website sneller in de index te krijgen is dan ook het zorgen dat er naar je gelinkt wordt vanuit een website die al in de index staat. Meld je bijvoorbeeld aan bij een relevante startpagina of stuur een persbericht uit. Laat even zien dat je er bent en dat jouw website de moeite waard is om te bezoeken.

Google Webmaster Tools

Via de interface van de Google Webmaster Tools kun je enigszins communiceren met Google. Ik schrijf hier met opzet “enigszins” aangezien dit niet een kanaal is waar je actief vragen kunt stellen of kunt chatten met Google medewerkers. Maar wat je bijvoorbeeld wel kunt doen is het toevoegen van een sitemap van je website. Alleen al het aanmaken van een account kan het indexeren van je website al versnellen. Tip: houd deze tool regelmatig in de gaten, want het bevat zeer bruikbare informatie.

Sitemap

Als je website uit meer dan een pagina bestaat, dan is het niet automatisch zo dat Google gelijk alle webpagina’s indexeert. In de meeste gevallen is eerst de homepage aan de beurt en volgen daarna langzaamaan de andere pagina’s. Om Google een handje te helpen is het toevoegen van een HTML sitemap op je website handig. Dit is als het ware een plattegrond van je website, waarmee je een spider op weg kunt helpen naar diepere pagina’s.

Waarom staat mijn website niet in de index?

Als je wilt weten welke pagina’s van je website zijn geïndexeerd, dan kun je in Google de volgende query gebruiken: [highlight dark=”no”]site:”jouwurl.nl”[/highlight]. Wat je hiermee doet is het opvragen van alle pagina’s op de betreffende domeinnaam die door Google zijn geïndexeerd. Heb je dit allemaal gedaan en vraag je je af waarom je website nog steeds niet is opgenomen in de index van Google? Hier kunnen diverse oorzaken voor zijn, maar wees ook geduldig want het kan even duren voordat Google bij je is langs geweest.

Mogelijke oorzaken van niet indexeren

Het kan zijn dat je op een manier Google’s spiders blokkeert. Dit zou bijvoorbeeld kunnen doordat je spiders bij de deur weigert via een Robots.txt bestand. Dit bestand vind je door achter het domein /robots.txt te typen (bijvoorbeeld: www.pure-im.nl/robots.txt). Bekijk eens goed of je de instellingen hierin goed hebt gezet, meer informatie over het configureren van de robots.txt vind je hier.

Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat je Google via een tag in je header vertelt om je website niet te indexeren. Om dat te bekijken open je de broncode van je website en zoek even op een van de volgende tags: [highlight dark=”no”]<meta name=”ROBOTS” content=”NOINDEX, FOLLOW” />[/highlight] [highlight dark=”no”]<meta name=”ROBOTS” content=”NOINDEX, NOFOLLOW” />[/highlight] Mocht dit in de broncode voorkomen, dan heb je waarschijnlijk een van de oorzaken te pakken.

Een minder voor de hand liggende oorzaak van het niet indexeren van je website kan zijn het feit dat je domeinnaam een oude penalty heeft. Google geeft domeinen die tegen de richtlijnen van Google werken weleens straffen. Misschien heb je een domeinnaam geregistreerd of overgenomen die in het verleden een straf opgelegd heeft gekregen. Het is dan zaak om schoon schip te maken en een heroverweging bij Google in te dienen. Dit kan soms een nogal ingewikkelde procedure zijn, waarbij hulp van een expert nuttig is.

Advies nodig?
Heb je een aanvullende vraag of wil je hulp bij het laten indexeren van jouw website, neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *