In deze rubriek op Pure kijken we naar websites die het hebben begrepen. Niet omdat zij alles perfect doen, maar vooral om te leren van wat ze goed doen. Puur uit interesse en ter inspiratie. In deze editie hebben we gekeken naar het Nederlandse Blendle.com, een dienst waarmee je losse krantenberichten en achtergrondartikelen uit magazines kunt lezen. De dienst had lang alleen een pay-per-article strategie, maar heeft sinds kort ook een premium abonnementsmodel. Genoeg achtergrond. We hebben de website eens onder de loep genomen en lichten hieronder enkele mooie voorbeelden toe.

Veel zeggen zonder veel woorden.

De copy op Blendle vind ik persoonlijk enorm goed. Woorden zijn zorgvuldig gekozen en spreken duidelijk een bepaalde doelgroep aan. Wat ik een mooi voorbeeld vind is het eerste stuk tekst dat je te zien krijgt wanneer je de website opent. Zonder achtergrondkennis van het platform maakt de titel gelijk duidelijk wat hier te halen is: “Het beste uit 120 kranten en tijdschrijften op één plek”. De subtitels zijn kort en krachtig en vertellen je genoeg om interesse te wekken – en dat met een knipoog naar recent nieuws.

Als je kijkt naar online overtuiging dan is het wegnemen van angst vaak één van de belangrijkste conversie-winstpunten. Blendle vertelt de bezoeker niet alleen dat het een week lang gratis is, maar neemt ook de angst weg voor een abonnementsdienst door de tekst “Stopt vanzelf, dus je zit nergens aan vast.”

Social proof toepassen

Als veel mensen een dienst of product gebruiken, dan zal het wel goed zijn; dat is een denkwijze die vaak een koopbeslissing ondersteunt. Blendle speelt hierop in door te tonen dat de dienst meer dan 1 miljoen gebruikers heeft. Vervolgens maakt Blendle het persoonlijk door Tweets uit te lichten. Quotes van echte mensen doen het over het algemeen erg goed voor overtuiging.

Upsell kansen benutten

Zodra je als klant bent ingelogd wordt de nieuwe premium dienst onder de aandacht gebracht. Mooi detail is dat Blendle gebruik maakt van de beschikbare data – in dit geval mijn naam – om mijn aandacht te trekken. Vervolgens wordt in vier stappen de nieuwe dienst uitgelegd en wordt afgesloten met een call-to-action.

Ik denk dat ze het overigens nog persoonlijker konden maken, door wat voorbeelden te tonen op basis van mijn gelezen en goed beoordeelde artikelen. Als content curation (het vooraf selecteren en filteren van te presenteren informatie / artikelen) een belangrijk voordeel van dit abonnement is, dan was dit de kans te laten zien wat ik kan verwachten. Voor mij persoonlijk is de wens voor een abonnement niet groot en ben tevreden met de pay-per-article dienst, waardoor de drempel om het te proberen wat te groot is zonder concreet voorbeeld.

Niet moeilijk doen

Het mensen gemakkelijk maken – dat is misschien wel één van de belangrijkste eigenschappen van veel succesvolle online concepten. Als ik Blendle als voorbeeld neem, maken ze het de gebruikers supermakkelijk door de manier waarop je geld terug kan vragen als je een gekocht artikel niet goed vond. Geen moeilijke formulieren of de optie wegstoppen – het wordt zelfs een paar keer weergegeven wanneer je een artikel opent. Vanuit het oogpunt van data verzamelen wordt een meerkeuzevraag gesteld en daarna is het geld weer teruggestort. Klein detail, maar o zo effectief!

Samengevat zijn er dus vier dingen die Blendle.com volgens ons bijzonder goed doet. De korte en krachtige copy, het tonen van de vele gebruikers als overtuigingskracht, de keuze voorschotelen om voor “premium” te gaan op een persoonlijke, pakkende manier en ten slotte de gebruiksvriendelijkheid.

Lees ook de andere blogs uit deze rubriek:
Wat kunnen we leren van VWO.com
Wat kunnen we leren van Boldking
Wat we kunnen leren van Revzilla
Wat we kunnen leren van Amazon.com
Wat we kunnen leren van Bellroy

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *