Binnen Google Ads kun je je advertenties op verschillende soorten zoekwoorden targeten. Met deze mogelijkheden target je jouw advertentie op de juiste zoekwoorden. Negatieve zoekwoorden kun je aan je campagne toevoegen om juist met jouw advertenties niet op deze woorden gevonden te worden. In onderstaande video leg ik uit wat negatieve zoekwoorden zijn en hoe je ze in jouw campagnes instelt. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden.

Wat zijn negatieve zoekwoorden en hoe stel je ze in? – Online marketing termen uitgelegd – #4



Timestamps:
00:00 Intro
00:28 Wat zijn negatieve zoekwoorden?
01:21 Waarom negatieve zoekwoorden?
02:38 Hoe stel je negatieve zoekwoorden in?
04:31 Extra tips
06:10 Conclusie

Transcriptie video

Om jouw Google Ads advertenties aan de juiste bezoekers te laten zien kun je verschillende soorten zoekwoorden toevoegen. Een van deze zoekwoorden zijn de negatieve zoekwoorden, vandaag ga ik uitleggen wat deze zijn en hoe je deze kunt instellen. Hoi mijn naam is Thijs en in deze gloednieuwe video op dit kanaal ga ik je uitleggen wat negatieve zoekwoorden zijn en hoe je deze in kunt stellen voor jouw Google Ads campagnes.

We gaan even terug naar de basics. In Google Ads kun je jouw campagnes targeten op verschillende typen zoekwoorden. Zo is er een exact zoekwoord, een modified broad, broad en phrase. Naast deze vier verschillende soorten zoekwoorden heb je dus ook een negatief zoekwoord. Op deze zoekwoorden wil je juist niet vertoond worden. We pakken even een voorbeeldje erbij, stel ik heb een schoenenwinkel in het prachtige Arnhem. Ik wil Google Ads advertenties inzetten en ik adverteer breed op het woord ‘schoenen’. Ik verkoop eigenlijk alleen maar nieuwe schoenen maar ik zie ook dat mensen die zoeken op ‘tweedehands schoenen’ of ‘schoen verkopen’ ook op mijn advertenties klikken. Deze bezoekers zijn totaal irrelevant aan mijn website aangezien ik alleen maar nieuwe schoenen verkoop. In deze Google Ads campagne kunnen we dus negatieve zoekwoorden toevoegen zodat we niet meer vertoont worden op ‘tweedehands schoenen’ of bijvoorbeeld ‘schoenen verkopen’.

Er zijn een aantal redenen waarom je deze negatieve zoekwoorden zou willen toevoegen aan jouw Google Ads campagne. De eerste reden besprak ik zonet, wanneer er irrelevante zoekwoorden zijn waar je niet op vertoond wilt worden. Als jij op deze zoekwoorden niet vertoond wordt heb je ook geen kans dat irrelevante bezoekers naar jouw website komen. Wanneer je niet op irrelevante zoekwoorden wordt vertoond heb je ook kans dat jouw kwaliteitsscore omhoog gaat. Een van de onderdelen van de kwaliteitsscore is de verwachte CTR. Wanneer je alleen op zoekwoorden wordt vertoond die relevant zijn aan jouw website dan is de verwachte CTR, de click through rate, immers hoger dan wanneer je op irrelevante zoekwoorden wordt vertoond waar de kans op klikken op je advertentie een stuk lager is. Met een verhoogde CTR verhoog je dus de kwaliteitsscore en kan het ook zo zijn dat je CPC, dus je maximale bod wat jij moet doen voor een klik, naar beneden gaat. Ook bespaart het kosten. Niet alleen door de hogere kwaliteitsscore waardoor je bod naar beneden kan maar ook op irrelevante bezoekers die mogelijk toch op jouw advertentie klikken, op de pagina komen en denken van ik moet hier helemaal niet zijn en gaan weer weg. Elke irrelevante klik in Google Ads wil je eigenlijk voorkomen. Omdat je je budget zo efficiƫnt mogelijk inzet heb je ook het meeste kans op een hoog rendement waardoor de ROI, return on investment, stijgt.

Nu we weten wat negatieve zoekwoorden zijn en waarom je ze in wilt zetten is het tijd om te gaan kijken hoe we deze instellen. Belangrijk om te weten is dat we deze negatieve zoekwoorden op drie verschillende mogelijkheden kunnen instellen. Dat kan op campagne niveau, op adgroup niveau en we kunnen ook in het algehele Google Ads account een lijst maken met negatieve zoekwoorden die we vervolgens weer aan de campagnes en adgroups kunnen toevoegen. Ook zijn er drie verschillende vormen negatieve zoekwoorden die je kantoevoegen: Exact, phrase en broad. Exact is het exacte zoekwoord wat jij toevoegt wordt uitgesloten, wanneer iemand op dat zoekwoord zoekt wordt jij niet vertoond tussen de advertenties. Wanneer je phrase match gebruikt als negatieve zoekwoord en iemand gebruikt voor of na het zoekwoord andere zoektermen word jij niet vertoont tussen de advertenties. Wanneer je het brede negatieve zoekwoord toevoegt aan jouw campagnes dan word je ook niet vertoond op synoniemen of vergelijkbare zoekwoorden.

Nu is het tijd om daadwerkelijk de negatieve zoekwoorden toe te voegen aan jouw campagne of adgroup. Dit kan door naar de campagne of adgroup te gaan waar jij deze wilt toevoegen, aan de linkerkant naar zoekwoorden te gaan en uitsluitingszoekwoorden. Vervolgens op het plusje te klikken en nu kun jij negatieve zoekwoorden toevoegen aan deze campagne of adgroup. Wanneer je een lijst met negatieve zoekwoorden wilt toevoegen aan je Google Ads account kun je rechts bovenin naar ‘tools en instellingen’ gaan, vervolgens naar ‘gedeelde bibliotheek’ en dan zie onderaan ‘lijsten met uitgesloten plaatsingen’. Hier kun je vervolgens een lijst maken met negatieve zoekwoorden en vervolgens makkelijk op een campagne of een adgroup toevoegen zonder dat je dat elke keer in die campagne moet doen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer er een aantal negatieve zoekwoorden zijn die je graag op het hele account wilt toepassen en zo kun je ze makkelijk toevoegen aan je campagnes. Niet alleen bij de zoekcampagnes kun je negatieve zoekwoorden toevoegen, dit kan ook bij display. Waar, op welke websites wil jij niet dat jouw banners worden getoond? Dit kan bijvoorbeeld een specifieke plaatsing zijn op websites of bijvoorbeeld apps.

Ik heb nog wel wat tips voor je. De eerste tip gaat over het vinden van nieuwe negatieve zoekwoorden, dit zou je perfect kunnen doen in een optimalisatieronde. Je gaat in een campagne of adgroup aan de linker kant weer naar zoekwoorden en naar zoektermen rapport. In dit rapport staan alle zoektermen waarmee jouw advertenties vertoond worden en waarmee bezoekers jouw advertenties gevonden hebben. Staan hier zoekwoorden tussen waarvan je denkt hier wil ik liever niet op vertoond worden dan kun je deze als negatief toevoegen. Ditzelfde kan in de display campagnes door te kijken waar je advertenties vertoond worden, te kijken of er sites of apps tussen staan waarvan je denkt hier wil ik liever niet op vertoond worden en deze als negatief toevoegen. De tweede tip is voor mensen die wat specifiekere en wat bredere campagnes naast elkaar hebben lopen. We nemen even mijn schoenen winkel als voorbeeld. Stel ik zou mannenschoenen verkopen, ik maak een campagne en een adgroup van aan en hier voer ik het modified broad zoekwoord ‘mannen schoenen’ in. Maar ik ben erg gespecialiseerd in blauwe mannen schoenenen en ik wil hier graag ook een nieuwe adgroup voor aanmaken. Zo kan ik met specifieke advertentieteksten laten weten dat ik echt de specialist ben in blauwe mannen schoenen. Ik voeg dus het exacte zoekwoord ‘blauwe mannen schoenen’ toe aan deze adgroup. Maar wat je nu krijgt omdat ik een modified broad zoekwoord ‘mannen schoenen’ heb toegevoegd aan mijn wat bredere campagne kan het zijn dat wanneer iemand ‘blauwe mannen schoenen’ intikt dat er twee verschillende advertenties vertoond kunnen worden. Wanneer je blauw als negatief zoekwoord toevoegt aan de wat bredere adgroup dan stuur je alle bezoekers die op ‘blauwe mannen schoenen’ zoeken gelijk door naar de juiste adgroup en wordt de juiste advertentie vertoond.

Ik hoop dat inmiddels duidelijk is wat negatieve zoekwoorden zijn, waarom je deze in wilt stellen en hoe je dit in kan stellen. Mocht je toch nog vragen hebben laat het zeker weten in de comments of neem contact met ons op. Ik wil je bedanken voor het kijken naar deze video, like deze video, abonneer op ons kanaal en tot volgende keer, doei.

Wij schrijven over internetmarketing

De meest recente blogs en artikelen op een rij.