Wat zijn die Meta Advantage(+) campagne instellingen?
Begin 2022 heeft Facebook aangekondigd alle geautomatiseerde producten/functies onder één nieuw portfolio te lanceren, de Meta Advantage Suite.
Maar wat betekent dit voor jou als adverteerder? En welke nieuwe geautomatiseerde producten zijn er recent toegevoegd?
In deze blog vertel ik je graag meer over de Meta Advantage Suite en alle Advantage(+) functies die op dit moment aangeboden worden, zodat jij weet welke instellingen omtrent automatisering allemaal mogelijk zijn.
Meta Advantage Suite 
Graag begin ik met het verduidelijken van de benaming: ‘Meta Advantage Suite’. Voor mij klinkt het als een aparte omgeving buiten de Facebook Business Manager, dat is echter niet het geval.
Vrij vertaald is de Meta Advantage Suite een combinatie van huidige en toekomstige functies binnen het advertentieplatform waarmee je het opzetten en optimaliseren van campagnes en advertentiesets kunt automatiseren.
Het zijn dus instellingen en functies binnen de Facebook Business Manager en je hebt ze hoogstwaarschijnlijk al voorbij zien komen. Deze functies zijn opgesplitst in twee verschillende functiegroepen: Advantage en Advantage+ (plus).
Met Advantage functies kun je specifieke aspecten van handmatige campagne instellingen verbeteren, zoals de targeting opties binnen doelgroepen. Met Advantage+ geef je Meta nog meer uit handen en laat je hen de beste oplossing zoeken, zoals welke plaatsingen het meest geschikt zijn.
Voor alle Advantage(+) functies geldt dat je Meta meer handvatten geeft om zelf te bepalen wat het beste werkt.
Advantage 
Advantage-campagnebudget (CBO)
Campagne Budget Optimalisatie (CBO) is een functie waarbij Facebook zelf het ingestelde budget gaat alloceren aan de advertentiesets binnen die campagne. Je hebt hierdoor dus minder controle over de spend per adset. Daar tegenover staat dat Facebook enorm veel data heeft en daardoor goed weet hoe het budget het beste verdeeld kan worden.
Als je CBO gebruikt, let er dan op dat er niet meer dan 70 advertentiesets in één campagne zitten. Dit beperkt de mogelijkheid om bewerkingen uit te voeren en zorgt mogelijk voor een langere leerfase. Wil je meer lezen over Advantage-campagnebudget? Lees hier het artikel van Meta.
Locatie van instelling: campagne instellingen.
Gedetailleerde targeting van Advantage
Deze instelling gebruikt de ingestelde targeting, zoals interesses en leeftijd als richtlijn. Als het systeem betere prestatiemogelijkheden vindt buiten de vooraf ingestelde doelgroep, zal het de doelgroep uitbreiden en dus advertenties uitleveren buiten de vooraf ingestelde doelgroep.
Meta zegt dat ze onderzoek hebben gedaan en dat de instelling zorgt voor een verlaging van 37% in cost per action. Het is verstandig om deze instelling niet blind aan te vinken. Uit onderzoek van AdEspresso blijkt dat vooral kleine doelgroepen (-100k) baat hebben bij gedetailleerde targeting uitbreiding en dat de prestaties van advertentiesets met grotere doelgroepen achteruit gaat. Of je deze functie wilt gebruiken is ook afhankelijk van het budget. Is het beoogde budget erg hoog, dan is het misschien de moeite waard om met gedetailleerde targeting meer te betalen per conversie en te focussen op lange termijn optimalisatie.
Locatie van instelling: advertentieset instellingen > doelgroep.
Aangepaste & Vergelijkbare Advantage-doelgroep
Deze instelling lijkt op de gedetailleerde targeting van Advantage, maar dan voor aangepaste en vergelijkbare doelgroepen. Ook hier wordt de ingestelde aangepaste of vergelijkbare doelgroep als richtlijn genomen. Denkt het systeem betere prestaties te kunnen behalen buiten de opgegeven doelgroep, dan worden de advertenties ook buiten de doelgroep geserveerd.
Voor deze instelling gelden dezelfde inzichten. Heb je een kleine doelgroep of een heel hoog budget, dan kan deze instelling interessant zijn.
Locatie van instelling: advertentieset instellingen > doelgroep. Deze instelling verschijnt pas wanneer je een aangepaste of vergelijkbare doelgroep toevoegt.
Advantage+ 
Advantage+ plaatsingen
Voor plaatsingen heb je twee opties: Advantage+ plaatsingen, waarbij Meta je advertenties overal kan plaatsen of Handmatige plaatsingen waar je zelf kunt kiezen waar advertenties weergegeven worden.
Met Advantage+ plaatsingen geef je Meta de mogelijkheid om zelf de meest geschikte plaatsing te vinden en op die manier het budget te alloceren. Als je kiest voor handmatige plaatsingen heb je zelf in de hand waar de advertenties geplaatst gaan worden. Heb je bijvoorbeeld geen visuals in story formaat, dan kun je kiezen om niet vertoond te worden in stories. Ga je gebruik maken van Advantage+ plaatsingen, zorg er dan wel voor dat je visuals de juiste verschillende formaten hebben.
Locatie van instelling: advertentieset instellingen > plaatsingen.
Advantage+ advertentiemateriaal
Met Advantage+ advertentiemateriaal kun je Meta je advertentie automatisch laten verbeteren. Meta geeft voor afbeeldingen vier opties om het advertentiemateriaal te verbeteren:
- Standaardverbeteringen: Hierbij kan de beeldverhouding van je visual aangepast worden of kan er een sjabloon op je afbeelding toegepast worden waardoor deze beter past in bepaalde advertentieplaatsingen.
- Helderheid en contrast van de afbeelding: Zoals de naam zegt wordt de helderheid en contrast van je afbeelding aangepast als Meta denkt daarmee betere prestatie te behalen.
- Muziek: Meta automatisch een nummer laten kiezen of handmatig muziek toevoegen. Heb je een video zonder geluid, dan zou je kunnen overwegen / testen om deze optie te gebruiken.
- 3D-animatie: Deze instelling maakt van de 2D visual een 3D visual. Zo kan er beweging en diepte aan de afbeelding toegevoegd worden.
Veel van bovenstaande instellingen zorgen ervoor dat je advertenties er niet uit gaan zien zoals je deze bedacht hebt. Deze verbeteringen kunnen werken, maar ik raad aan om er voorzichtig mee te zijn.
Locatie van instelling: advertentie instellingen > advertentiemateriaal.
Advantage+ catalogusadvertenties
Advantage+ catalogusadvertenties geven automatisch relevante diensten of aanbiedingen weer aan mensen op basis van hun interesses, intentie en acties. De Advantage+ catalogus kun je selecteren in de campagne instellingen, maar ook in de advertentie instellingen. Deze verschillen van elkaar.
Als je de Advantage+ catalogus selecteert in campagne instellingen dan krijg je op advertentieset niveau twee targeting opties:
- Vind nieuwe potentiële shoppers
- Retarget mensen die interactie hebben gehad met je producten
Je kan dus verder geen interesse targeting toevoegen, Meta zal zelf gaan optimaliseren. Op advertentie niveau kun je naast de catalogus meerdere kaarten toevoegen:
- Introkaart
- Profielkaart
- Kaart
Verder krijg je op advertentieniveau Advantage-bestemming er bij. Als je dit selecteert gaat Meta mensen naar je website of app sturen afhankelijk van grootste kans op converteren.
Als je de Advantage+ catalogus selecteert in advertentie instellingen krijg je gewoon de normale targeting instellingen.
Wil je meer laten optimaliseren door Meta, dan kies je voor de Advantage+ catalogus op campagneniveau, wil je meer in de hand houden, dan kies je voor de catalogus op advertentieniveau.
Advantage+ advertentiemateriaal voor catalogus
Deze instelling optimaliseert automatisch de indeling, het advertentiemateriaal en de bestemming voor elke persoon. Op deze manier zou je op grotere schaal kunnen personaliseren.
Locatie van instelling: advertentie instellingen.
Advantage+ app campagnes
Deze instelling kun je vinden bij het aanmaken van een app campagne. Advantage + app campagnes vereenvoudigen het maken van campagnes voor app installaties. Met dit type campagne geef je meer uit handen aan het algoritme. Je kunt zelf geen targeting meer instellen, je kunt niet bepalen waar advertenties worden geplaatst, ook niet op welke apparaten. Wel kun je nog aangeven welke app store je wilt targeten en op welke locatie deze mensen zich moeten bevinden.
Meta geeft wederom aan dat deze campagne / instelling prestaties verbetert. Belangrijk om dit ook zelf te testen.
Locatie van instelling: campagne instellingen.
Advantage+ Shopping campagnes
Net zoals bij bovenstaande Advantage+ app campagnes wordt het maken van ‘verkoop’ campagnes vereenvoudigd. Ook hier laat je Meta vrij om instellingen zelf te bepalen om zo het beste resultaat te behalen.
Deze optie is nog niet voor iedereen beschikbaar, verwacht wordt dat deze begin Q1 voor iedereen beschikbaar wordt. Je maakt een Advantage+ Shopping campagne aan door de doelstelling ‘verkoop’ te kiezen en vervolgens op doorgaan te klikken. Als je nu onderstaand ziet, dan kun je een Advantage+ shopping campagne opzetten.
Conclusie:
De Meta Advantage Suite bestaat uit een combinatie van huidige en toekomstige functies binnen het Meta advertentieplatform. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen Advantage en Advantage+. Voor alle Advantage(+) functies geldt dat je Meta meer handvatten geeft om zelf te bepalen wat het beste werkt. Het is belangrijk om per situatie te bepalen of je wel of niet kiest voor een optie en in de ideale situatie test je alles.
Ik hoop dat ik je met deze blog meer inzichten heb gegeven over de verschillende instellingen binnen het Meta advertentie platform omtrent automatisering. Veel succes met adverteren en mocht je eens van gedachten willen wisselen over online marketing of hoe je dit nu goed aanpakt, je kunt altijd contact opnemen met één van onze consultants.