Wat we kunnen leren van YumeTwins

In deze rubriek kijken we naar websites en merken die de wereld van online begrijpen. Ditmaal nemen we een kijkje naar YumeTwins, een maandelijkse subscription box vol Japanse goodies shipped from Japan! Subscription boxes vind je wereldwijd in alle soorten en maten, maar wat maakt YumeTwins zo uniek? En wat kunnen andere bedrijven (naast merken met subscription boxes) leren van YumeTwins? Hieronder lichten wij toe wat YumeTwins op de juiste manier aanpakt.

De doelgroep kennen

Je doelgroep door en door kennen kan tricky zijn, maar als je het eenmaal begrepen hebt: laat het zien! YumeTwins geeft het perfecte voorbeeld door in alle aspecten van de website en de merknaam de doelgroep aan te spreken. Hét kenmerk van YumeTwins is kawaii, oftewel: schattig. Erg populair in de Japanse cultuur, maar ook buiten Japan een welbekende term.

De doelgroep in het kort: kawaii goodie & Japan lovers. Hoe spreekt YumeTwins deze doelgroep aan? Door de website en het merk zelf overal ‘kawaii’ te laten schreeuwen. Lieflijke kleuren, zachte tinten, vrolijkheid, schattige visuals, bijpassende lettertypes – allemaal zorgen ze voor een geheel van het kenmerk van de box: kawaii. Kortom: de brand identity van YumeTwins is volledig gericht op de doelgroep.

yumetwins box

Niet zo standaard promoties

De ‘schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting op je eerste bestelling’ kennen we allemaal wel. Naast de standaard type promoties om nieuwe klanten te werven of bestaande klanten te benaderen, heeft YumeTwins een eigen draai gegeven aan promoties op de website.

Exclusieve items

Als (nieuwe) abonnee heb je de mogelijkheid om een maandelijkse opzegbare box te bestellen, of je kunt kiezen voor prepay plans van 3, 6 of 12 maanden. Ga je voor de laatste, dan ontvang je bij je eerste box exclusieve goodies afhankelijk van de grootte van de gekozen prepay plan. De goodies veranderen eens in de zoveel tijd van thema. Als een al-bestaande abonnee word je gestimuleerd om je huidige plan te upgraden om van de exclusieve goodies te kunnen profiteren.

yumetwins promotie

Spin the wheel

Je ziet het wel eens in fysieke winkels, maar op een website hebben wij het vrijwel nooit eerder gezien. Wanneer je voor de eerste keer door de website van YumeTwins heen scrolt, verschijnt er links onderin het scherm opeens een pop-up met een rad. Als je je e-mailadres hebt ingevuld, dan kun je aan het rad draaien en kans maken op een kortingscode voor nieuwe subscriptions.

yumetwins spin the wheel

Loyaliteit belonen

Als bedrijf wil je niets liever dan klanten die (continu) terugkeren om jouw producten te kopen of gebruik te maken van jouw diensten. YumeTwins wil haar abonnees zo lang mogelijk behouden. Speciaal voor loyale abonnees hebben ze Streaks geïntroduceerd. Bij elke box zit een code die online kan worden geregistreerd, waarmee je een streak activeert of verlengt. Hoe langer de streak, hoe groter de beloning. Wordt een abonnement (tijdelijk) stopgezet, dan verdwijnt de streak. Zo blijft YumeTwins haar bestaande abonnees stimuleren om geabonneerd te blijven.

De box bestellen betekent niet een automatische streak. Abonnees zijn verplicht de code in te voeren op de website. Zo worden eventuele nieuwe promoties en activiteiten ook weer onder de aandacht gebracht onder bestaande abonnees. Slim!

yumetwins loyalty programma

Een community creëren (en promoten)

Naast promoties doet YumeTwins iets wat niet voor elk bedrijf even makkelijk is: de doelgroep samenbrengen tot een community. YumeTwins doet dit online op twee manieren: Social Media en Community Talk.

Social Media

YumeTwins is erg actief op Social Media. In vrijwel elke social post stellen ze een vraag aan de lezer. Dit zorgt voor engagement vanuit het merk, maar de leden van de box doen het zelf ook! YumeTwins stimuleert de leden actief gebruik te maken van #yumetwins in hun social posts. Velen doen het omdat ze het simpelweg leuk vinden om foto’s van hun box te delen, maar een foto+hashtag betekent bij YumeTwins een automatische deelname aan giveaways. Win win. Bovendien staat de #yumetwins feed op de homepage van de website.

yumetwins instafeed

Community Talk

Actieve brand engagement is één ding, maar YumeTwins heeft daarnaast ook nog de zogeheten Community Talk. Als actieve abonnee op de box krijg je exclusieve toegang tot het forum van YumeTwins. Hier wordt de doelgroep bijeengebracht om over van alles te praten en te delen. Het is daarbij ook het platform voor abonnees om producten uit de boxen te ruilen. YumeTwins profiteert hier zelf ook van door verdere kennis op te doen van de doelgroep en om te kunnen zien waar interesses liggen en wat de abonnees leuk (of minder) vinden aan de box.

yumetwins community talk

Meer inspiratie opdoen?

Lees ook de andere blogs uit deze rubriek:

Wat kunnen we leren van VanMoof
Wat we kunnen leren van Blendle
Wat kunnen we leren van VWO.com
Wat kunnen we leren van Boldking
Wat we kunnen leren van Revzilla
Wat we kunnen leren van Amazon.com
Wat we kunnen leren van Bellroy

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.