Wat we kunnen leren van: Revzilla
Nadat we eerder Amazon.com en Bellroy onder de loep hebben genomen is het dit keer de beurt aan Revzilla. Als je op zoek gaat naar motorkleding of accessoires dan kom je vanzelf uit bij Revzilla.com. Deze Amerikaanse webshop is in 2007 opgericht en uitgegroeid tot een van de grootste online shops voor motorrijders.
Persoonlijker kan bijna niet
Hoewel het allemaal met een enorm typisch Amerikaans enthousiasme wordt gebracht, als je onderstaande filmpje bekijkt dan begrijp je wat ik hiermee bedoel, is Revzilla enorm sterk in het persoonlijke aspect. In video’s laten de mensen van Revzilla duidelijk de voor- en nadelen van de diverse producten zien. In het kort leggen ze uit waar je op moet letten bij de aanschaf van bijvoorbeeld een motorhelm. Wat ons verder opvalt is dat de mensen van Revzilla erg natuurlijk overkomen, het lijkt dat ze erg dicht bij zichzelf blijven. Maar naast de filmpjes worden ook de experts van Revzilla veel naar voren geschoven om kennis te delen, wat ook het persoonlijke aspect weer verder versterkt.
Contact zoeken
Waar veel webshops nog weleens de neiging hebben zich te verstoppen achter de website, is dat bij Revzilla het tegenovergestelde. De website toont opvallend veel contactmomenten, zowel online als offline. Van de contactgegevens van de experts tot aan het telefoonnummer precies onder het logo. Contact zoeken met Revzilla wordt je in ieder geval niet moeilijk gemaakt. Oh, dan vergeet ik nog het verzoek tot feedback van de gebruikers, of zoals ze zelf zeggen: “We want to hear from you. Tell us what’s awesome, what sucks, what’s broken or missing.”.
Questions & Answers
Voor dit voorbeeld keek ik naar een specifieke motorjas en ging naar het Q&A-gedeelte van de pagina. Allereerst is de optie om de Q&A te doorzoeken enorm handig en zorgt dat je snel antwoord op je vraag vindt, mits deze natuurlijk tussen de antwoorden staat. De site staat tevens toe om aan te geven dat je eenzelfde vraag had, waardoor het hoger in de Q&A rankings komt te staan.
Reviews
Beoordelingen van klanten zijn niet nieuw, maar de implementatie bij Revzilla vind ik wel erg sterk. Ten eerste zie je in een oogopslag wat de gemiddelde score is en welk percentage van de klanten het product ook aanraad. De reviews zelf geven ook een goed overzicht, waarbij je andere reviews van de persoon kunt zien, wat voor type rijder hij of zij is en wat voor motor wordt gereden. Nog een nuttige toevoeging voor kleding en helmen is de pasvorm, dit wordt ook in de reviews gevraagd en dat geeft naarmate meer mensen dit invullen een goed beeld van of een artikel groot of klein uitvalt.
Ken je bezoeker
We zagen het ook bij onze Bellroy analyse, maar Revzilla houdt slim rekening met de kennis die ze hebben van een bezoeker. Zo zien ze dat ik afkomstig ben uit Nederland, vervolgens laten ze middels een tekst en een herkenbaar “welkom” en Nederlandse vlag zien dat ze ook naar Nederland verschepen. Na een klik op deze button krijg ik een overzicht te zien met de voorwaarden voor het leveren in het buitenland. Als ik wat kritiek mag geven, dan zal dat hierop zijn, het overzicht komt vrij agressief en overweldigend over waardoor twijfel kan ontstaan.
Onderdelen verkopen
Misschien wel een van de sterkste aspecten van de website vind ik het deel waarin ze motoronderdelen verkopen. Hier spelen ze perfect in op de doelgroep die zelf willen klussen aan de motorfiets. Niet alleen geven ze nuttige informatie en beschrijvingen, maar ook zijn de video’s hier weer erg sterk. Een vriendelijke medewerker vertelt alles over het product, maar ook wordt middels een grappige schaal (sikje = makkelijk, flinke baard = gemiddeld, mega baard = moeilijk) aangegeven hoe moeilijk het is om zelf op te pakken.
Content = king
De mensen van Revzilla zijn echte liefhebbers en willen laten zien dat ze verstand van zaken hebben. Veel tijd wordt dan ook besteed aan het produceren van kwalitatieve content; dit gaat van reviews van de laatste Harley Davidson tot aan tips hoe je met een bijrijder kunt gaan toeren. Twijfel je over hoe je content voor jouw online marketing kunt inzetten, dan kan ik je absoluut aanraden om eens te spieken ter inspiratie op het blog van Revzilla.