Als online marketeer of ondernemer kun je zoveel leren van een goede blik naar andere partijen. Kijk eens kritisch naar een grote website en je ontdekt wellicht wat interessante invalshoeken om de conversie op jouw website mee te verbeteren. Voor dit blog keek ik naar Amazon.com, op het eerste oog een flink verouderd beestje, maar oordeel niet te snel, want onder het lelijke voorkomen zitten enkele zeer slimme technieken verwerkt.

Beoordelingen

Online beoordelingen van klanten spelen een erg belangrijke rol in het aankoopproces van online shopper. Amazon.com heeft hier dan ook een zeer prominente rol voor ingebouwd op de website.

Samenvattingen

Binnen de beoordelingen vallen mij eigenlijk een paar zaken op, ten eerste is de weergave van korte samenvattingen van reviews erg gemakkelijk voor de snelle beslisser. Ben jij een type dat in reviews gewoonweg een bevestiging zoekt van dat het wel goed zit, dan helpen deze speech bubbles jou waarschijnlijk snel beslissen.

Korte samenvattingen van de beoordelingen

Korte samenvattingen van de beoordelingen

Positief en negatief

Stel je twijfelt tussen de aanschaf van een Playstation 4 of een Xbox One, in dat geval zijn de positieve reviews wellicht wat minder boeiend voor jou. Wat je eigenlijk wilt weten is wat vinden de kritische mensen van een product. Wat zijn de nadelen, zodat je zelf kunt bepalen of deze nadelen voor jou te overkomen zijn. Om in deze behoefte te voorzien heeft Amazon.com een positieve en negatieve beoordeling uitgelicht, op basis van het aantal mensen dat aangaf de betreffende review nuttig te vinden. Super handig voor een snel overzicht van de voor- en nadelen van een item.

Amazon toont de meest nuttige positieve én negatieve beoordeling.

Amazon toont de meest nuttige positieve én negatieve beoordeling.

Zoeken in beoordelingen

Als kritische consument anno 2015 wil je nog meer weten over het product. De Playstation 4 heeft bijna 10.000 (!) beoordelingen, die allemaal doorlezen is hoogstwaarschijnlijk wat te veel van het goede. Hoe krijg je hier nu een overzicht in dat geschikt is voor iedereen? Amazon.com lost dit op door een zoekfunctie voor de beoordelingen aan te bieden. Erg handig als je bijvoorbeeld wilt weten of de Playstation 4 veel geluid produceert.

Zoeken in beoordelingen naar hetgeen voor jou belangrijk is

Zoeken in beoordelingen naar hetgeen voor jou belangrijk is

Suggesties

Eens kijken wat er gebeuren gaat wanneer ik nu naar de homepage ga. Warempel, de homepage heeft zich aangepast aan mijn gebruikersgedrag. Waar ik voorheen redelijk algemene producten op de homepage zag, krijg ik nu suggesties over spelletjes voor de Playstation 4.

Aanbeveling op basis van browse geschiedenis

Aanbeveling op basis van browse geschiedenis

De vaste klant bedienen

De oplettende lezer heeft gezien dat ik niet ben ingelogd op de bovenstaande screenshots. Maar aangezien ik eerder wat heb gekocht bij Amazon.com zal ik nu inloggen om het effect op de homepage te zien. Na inloggen weet Amazon.com dat ik een Kindle heb aangeschaft. Maar ook weet het bedrijf welke boeken ik reeds heb gekocht, beoordeeld of bekeken. Aangezien ik recent op mijn Kindle “The Hunger Games” en “Murder on the Orient Express” heb gekocht en gelezen besluit het algoritme mij de volgende aanbevelingen te doen.

Suggesties op basis van mijn recente aankopen.

Suggesties op basis van mijn recente aankopen.

De aankoop

Ook interessant is wat er gebeurt wanneer je de aankoop funnel doorloopt. Zodra je een keuze voor een product hebt gemaakt, krijg je eerst alle overtuigende informatie, zoals foto’s, aantal sterren, productkenmerken en meer.

Product overzicht

Product overzicht

Zodra je het product in je digitale winkelmandje hebt gelegd is de volgende stap van Amazon.com een poging je te verleiden tot een additionele aankoop. De implementatie in dit voorbeeld vind ik echter wat minder goed, het is namelijk overduidelijk dat ik een Kindle Paperwhite hoesje in mijn mandje heb liggen en voor dit type e-reader is geen stylus pen, koptelefoon of leeslicht van toepassing.
"Ahh toe nou, koop nog maar wat..."

“Ahh toe nou, koop nog maar wat…”

In de laatste stap voor de bestelling is Amazon.com ervan bewust dat ik mijn keuze heb gemaakt. Het heeft dan ook alle overbodige informatie weggehaald en het bedrijf probeert me niet nog meer aan te bevelen. Vanaf hier is er eigenlijk nog maar een weg mogelijk: de weg naar het afrekenen! Het gaat zelfs zo ver, dat je in deze stap geen navigatie meer ziet én is het logo niet meer klikbaar als navigatie naar de homepage! Kortom, je hoeft als potentiële klant nu echt niet meer te twijfelen.
Vanaf hier wordt enkel de weg naar voren aangeboden.

Vanaf hier wordt enkel de weg naar voren aangeboden.

Dit is ook leuk

Een goede verkoper zal proberen om de verkoopwaarde te verhogen. Zo ook Amazon.com. Als je interesse toont in een bepaald product dan zal Amazon.com proberen de order waarde te vergroten door je pakketsuggesties te kopen. Andere mensen kochten dit fototoestel samen met dit specifieke geheugenkaartje en een handig tasje. Mocht je dit nog niet toepassen op jouw webshop, dan is het zeker de moeite waard deze techniek eens te gaan testen.

Orderwaarde verhogen door pakketsuggesties.

Orderwaarde verhogen door pakketsuggesties.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.