Beginnen met een webshop lijkt simpel. Er zijn vele goede CMS’en die je in staat stellen een webshop te starten. Je voegt producten toe, of laadt een feed in en je bent klaar. Of niet? Eigenlijk begint het werk nu pas echt… Een webshop is in veel opzichten vergelijkbaar met een fysieke winkel. Assortiment, service, garantie, uitstraling en reputatie zijn belangrijke zaken voor on- en offline winkels. Naast die aspecten hebben webshops te maken met additionele zaken als levertijd en verzendkosten.

Assortiment

Online is je showroom zo groot als je wilt. Problemen met een te kleine showroom zullen immers niet snel optreden op een website. Een groot assortiment kan echter wel zorgen voor problemen met de structuur van je webshop. Want zorgen dat al je producten te vinden zijn voor bezoekers als je 10.000’en producten hebt kan lastig zijn. Laat staan miljoenen producten zoals de grotere webshops ter wereld. Een goede webshop heeft echter duidelijke niveaus voor productgroepen en biedt voldoende filter en sorteeropties. Bijvoorbeeld de niveaus Wonen > Meubels > Banken > hoekbanken. En denk bij sorteren aan zaken als merk, type, prijs, materiaal, etc.. Al wat relevant is. Vergeet sorteren ook zeker niet. Wanneer de filter wensen zijn ingevoerd is het wellicht wenselijk om de klant op basis van prijs te laten sorteren.

Service

Service bieden lijkt soms het ondergeschoven kindje van webshops. De grote en goede webshops hechten hier echter niet zonder reden veel belang aan. Schrijf nuttige productbeschrijvingen, zorg voor persoonlijke toelichting wanneer gewenst in de vorm van telefonische hulp of per chat of e-mail. Kortom; biedt informatie en zorgt dat je goed bereikbaar bent. Schroom zeker niet je bereikbaarheid te tonen!

Garantie

Het tonen van garantie termijnen lijkt online belangrijker dan bij een traditionele winkel. Vaak kan immers niet ‘even’ teruggegaan worden naar de winkel met een mogelijk defect product waar een oplossing ter plekke wordt gerealiseerd. Laat daarom merken wat je kan, wat je doet en hoe je zorgt dat eventuele pijn wordt verzacht. Het recht op retour van 14 dagen is bijvoorbeeld iets om te benadrukken. Maar toon zeker ook de garantie die je biedt en geef mensen de mogelijkheid om je garantieprocedure in te zien. Bijvoorbeeld bij defect mailen, chatten of bellen. Daarna het product opsturen of naar jouw adres brengen en binnen één dag na ontvangst geld terug storten of een vervangend product verzenden. Lastig? Misschien. Belangrijk? Absoluut!

Uitstraling

Een winkel waar het binnen rommelig en vies is biedt weinig vertrouwen. Een webshop met (technische) foutmeldingen, geen teken van contactgegevens en design uit 1997 biedt dat ook niet. Zorg daarom voor een foutloze en aantrekkelijke website met duidelijke huisstijl. Design en usability zijn daarom onmisbare aandachtspunten voor jouw webdesigner. Denk dus nog even na voordat je de 13 jarige buurjongen € 200,- geeft om een webshop te bouwen.

Reputatie

(Online) reputatie is belangrijk. Wanneer je wilt dat een bezoeker een klant wordt zal je vertrouwen moeten winnen. Reputatie is daarin essentieel. Wat daarbij vaak vergeten wordt is dat reputatie is wat anderen van jou vinden. Niet wat je over jezelf roept. Reviews, testimonials, cases en activiteit in social media helpen bij je externe indruk. Laat zien wat anderen over je zeggen en toon jezelf aan anderen. Op een positieve manier uiteraard! Een goede reputatie opbouwen gaat het gemakkelijkst door een stapje meer te zetten, persoonlijk te zijn en altijd beloftes na te komen.

Transparantie

Mensen houden van verassingen, behalve als deze onaangenaam zijn. Ineens € 6,95 verzendkosten tonen bij een product van € 20,- is zo een voorbeeld. Laat zien wat je verzendkosten (of andere kosten) zijn en verklaar eventueel waarom dat zo is. Of vanaf welk bedrag het gratis is. Ook voor levertijd gaat dat op. Een bestelling binnenhalen, maar daarna aangeven dat het een week kan duren voordat het verzonden wordt is niet cool. En helpt ook zeker niet bij je reputatie. Toon dus eerlijk en transparant hoe zaken zijn en laat jouw bezoeker de keuze of dat de voorwaarden zijn waaronder zij willen bestellen.

Conversie optimalisatie

Heb je een webshop staan dan is het zaak dit uit te bouwen. De twee meest gangbare manieren zijn om.

  1. Meer bezoekers naar je site te halen
  2. Meer uit bestaande bezoekers te halen

Dit tweede kan door conversie optimalisatie en A/B testen. Oftewel; drempels wegnemen en verschillende zaken testen om te zien waarop jouw bezoekers het beste reageren. Door middel van A/B testen kan het aantal bestellingen fors oplopen met dezelfde bezoekersaantallen. Simpelweg door je webshop verder af te stemmen op jouw bezoekers.

Beeldmateriaal

Een product voelen kan een bezoeker in een webshop niet. Zien natuurlijk wel. Goede en scherpe foto’s vanuit verschillende hoeken heeft dus grote meerwaarde. Liefst ook de mogelijkheid om een product in groot formaat te zien of in te zoomen. Dit kan net het laatste beetje twijfel wegnemen en zorgen dat de bezoeker overtuigt is en klant wordt. Beperk je daarom ook niet tot afbeeldingen van leveranciers, maar laat ook zelf mooie afbeeldingen maken van je (top)producten. Dat kan naast het helpen van bezoekers ook onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten bieden met hetzelfde product.

Is dit alles?

Helaas niet, maar het is al wel een goed begin! Belangrijke take-away is dat je zorgt dat je webshop goed is voor de bezoeker. Vraag daarom ook aan (bij voorkeur vreemde) mensen wat ze van je site vinden. En mocht je professionele ondersteuning willen, of gewoon een sparren laat het dan weten. Wij denken graag mee om jouw bedrijf succesvoller te maken!

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.