Visual Website Optimizer is een van de meeste gebruikte A/B testing tools in het online marketing wereldje. Van zo’n partij verwacht je dan ook dat de website slim en conversiegericht in elkaar steekt. Met deze gedachte bekeek ik dan ook eens de website van VWO.com voor de rubriek wat kunnen we leren van. Oh, uiteraard kan het zijn dat, vanwege een A/B-test, jouw versie van VWO.com er anders uitziet.

A/B testen moeilijk?

Ben jij een potentiële klant van VWO, maar twijfel je nog of A/B testen niet te technisch of te ingewikkeld is? Daarvoor heeft de website vanaf het begin al goede overtuigingspunten, zoals bijvoorbeeld een prominente video met de titel: “Watch how easy it is to A/B test your website”.

Niet alleen wordt met deze video een bepaalde twijfel weggenomen, ook laat de website met goede copywriting zien dat het eigenlijk heel makkelijk is om te starten. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de title tag: “World’s Easiest A/B and Split Testing Software” en de toevoeging van de tekst: “Use VWO to tweak, optimize & personalize your website with minimal IT help.”.

VWO-eenvoudig

Hoe werkt het eigenlijk?

OK, nu ben je wel een klein beetje gerustgesteld en gaat er vanuit dat het waarschijnlijk eenvoudig zal zijn om te starten met VWO. Maar hoe werkt het programma eigenlijk? Om dit uit te leggen hebben ze gekozen voor een simpele maar effectieve visuele weergave van de werking.

AB-test-VWO

Wat ik hieraan dan weer wat minder goed vind, is het feit dat het bij deze uitleg blijft. Tijdens mijn bezoek werd ik nieuwsgierig hoe het dan precies werkt. Deze informatie staat verder niet op de homepage, of in het hoofdmenu. Dus om deze informatie toch te verkrijgen probeerde ik te klikken op deze visuele weergave om meer uitleg te krijgen. Helaas: een teleurstelling. Nu is er toch nog enige mate van onzekerheid over de werking van het pakket (in mijn personage dat ik heb aangenomen voor dit blog dan, want Pure gebruikt VWO ook als A/B testing tool).

Vol met features

Waarschijnlijk zal je, wanneer je op zoek bent naar een A/B testing pakket, gaan zoeken naar de beschikbare features, om dit uiteindelijk te benchmarken ten opzichte van andere pakketten. De weergave op https://vwo.com/features/ is eenvoudig te navigeren en erg visueel ingesteld door het tonen van animaties. Zodra je gaat scrollen wordt ieder punt nog eens dieper uitgelicht, waardoor je het idee krijgt dat dit pakket werkelijk alles kan. Hierbij vind ik echter wel dat een eenvoudig overzicht in een tabel ontbreekt.

VWO-features

Wat kost dat?

Dit pakket is natuurlijk niet gratis, dus ga ik op zoek naar de prijs op https://vwo.com/pricing/. Wat volgt is een vrij onoverzichtelijk geheel met twee kolommen en heel veel icoontjes. Vooral dat laatste maakt het enorm druk en wat chaotisch voor mij persoonlijk.

Als ik wat meer inzoom dan valt me pas op dat ik hier eigenlijk te maken heb met 3 pakketten: Startup, Business en Enterprise. En dan wordt ook pas duidelijk dat het aantal bezoekers in een pakket kan worden aangepast. Wat dan wel weer helpt is dat het overzicht me vertelt welk pakket voor mij geschikt is, door het weergeven van dit pakket is het meest geschikt voor…

VWO---Pricing

Ik kom uit Nederland

Wat me wel tegenvalt van VWO is dat ze eigenlijk niks doen met het feit dat ik afkomstig ben uit Nederland. Zo worden er geen lokale reviews of logo’s van Nederlandse klanten weergegeven. De prijs blijft weergegeven in dollars, het telefoonnummer is Amerikaans en de website is enkel in het Engels beschikbaar. Heel erg jammer en wat dat betreft kunnen ze wel weer wat leren van Bellroy.

Maar goed; misschien heeft VWO ook dit wel getest en toonde de data een conversiewinst voor deze keuze ;).

Interessant?

Lees ook eens de andere blogs uit deze rubriek:

http://www.pure-im.nl/blog/online-marketing/wat-kunnen-we-leren-van-boldking/

http://www.pure-im.nl/blog/online-marketing/wat-we-kunnen-leren-van-revzilla/

http://www.pure-im.nl/blog/online-marketing/wat-we-kunnen-leren-van-amazon-com/

http://www.pure-im.nl/blog/online-marketing/inspiratie-wat-we-kunnen-leren-van-bellroy/

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *