Wat kunnen we leren van de NBA?
Het volgen van NBA is een langlopende passie van mij. Voor de leken onder ons, dat is de National Basketball Association (in de V.S.), de grootste basketbalcompetitie ter wereld. Het is dan ook fascinerend voor mij als marketeer hoe zij proberen met originele innovaties stappen te zetten op online gebied. In dit artikel daarom een aantal onderwerpen die mogelijk ook voor jou inspirerend kunnen zijn.
#1 Alles is gesponsord
Inmiddels ben ik het wel gewend, maar in het begin is het toch raar dat werkelijk waar álles gesponsord is in de Verenigde Staten. Zelfs de lancering van het speelschema is gesponsord, zoals hieronder te zien in een onderwerp regel van een nieuwsbrief. Dat is typisch Amerikaans maar wel fascinerend, ‘presented by’ is dan ook een veelgehoorde term.
Het is niet altijd prettig voor de sportkijker, zo kon ik mij in het begin best wel storen aan commentatoren van sportwedstrijden die sponsoren ook benoemen. Het komt bijvoorbeeld elke wedstrijd weer voor dat je middenin een basketbalwedstrijd als kijker ‘de assist van de wedstrijd’ krijgt te zien. Wanneer het spel even stilligt, wordt er een filmpje afgespeeld van de beste of mooiste pass. Uiteraard ook weer gesponsord door een grote vliegtuigmaatschappij of andere multinational.
Dat is op zich niet zo erg, maar voor een Nederlander (ik spreek even namens de massa) is het wel raar wanneer de commentator vervolgens gaat roepen: ‘the assist of the game, presented by the new KIA Sportage, the real family car for your everyday drive (blabla..)’. Stel je voor dat Evert ten Napel dit zou doen tijdens een voetbalwedstrijd van Vitesse, neem je hem dan nog serieus? De Amerikaan is hier echter aan gewend en dit hoort echt bij de sportcultuur (everythings for sale).
#2 E-mail marketing flows
Ook rondom e-mail marketing zijn Amerikaanse basketbalteams zeer actief bezig. Persoonlijk vind ik met name de flows interessant en keuzes die hierin gemaakt worden. Overigens worden fans hierbij behoorlijk in de watten gelegd wat betreft alle ontwikkelingen rondom een bepaald team. Deze zomer werd bijvoorbeeld Anthony Davis getransfereerd naar de Los Angeles Lakers. Davis is een zogeheten ‘superstar’ in de NBA en daarom relatief groot nieuws voor een fan.
De Lakers spelen hier dan ook uitgebreid op in, via bijvoorbeeld e-mail. Allereerst wordt er een mail gestuurd met de aankondiging van deze transfer, vervolgens komt een week later de aankondiging van de persconferentie. Zes dagen later volgt ook al direct de mail om jouw Anthony Davis shirtje te kopen. Dat is handig ingespeeld op het momentum rondom deze speler en handig uitgedacht. Iets waar de meeste teams een goede balans in vinden; sales gerelateerde mails versus informerende mails.
#3 Next level analyseren middels video
Eigenlijk dien je eerst even het volgende filmpje te bekijken:
Kenny took his analysis to another level and literally entered the game! ???????? pic.twitter.com/SJ2IVIRRD2
— NBA on TNT (@NBAonTNT) April 19, 2018
Dit vond ik wel onder de categorie ‘next level’ behoren wat betreft het analyseren van een sportwedstrijd. Het programma Inside the NBA doet dit nu overigens regelmatig en, in mijn ogen, een waardevolle toevoeging. Basketbal is namelijk een sport waarbij tactiek en zogeheten ‘play’s’ erg belangrijk zijn. Doordat, in dit geval Kenny, laat zien wat een betere positie zou kunnen zijn van een bepaalde speler, zie je als leek ook wat met bepaalde uitleg nu echt wordt bedoeld.
#4 Animaties in (live) video streaming
Ook dit onderwerp heeft te maken met video, eerst weer even kijken:
Persoonlijk ben ik er nog niet uit of ik dit tof vind, of met name irritant. Het hangt er waarschijnlijk vanaf hoe je normaal gesproken naar sport kijkt en of je dit kunt waarderen. Het laat in ieder geval de mogelijkheden zien van de combinatie sport en entertainment. Wanneer je een zogeheten ‘League Pass’ (online abonnement om wedstrijden te kunnen kijken) hebt besteld, krijg je de mogelijkheid om deze animaties toe te voegen aan je live basketbalwedstrijd. De NBA heeft overigens meer mogelijkheden op dit gebied, zo kan je een wedstrijd bijvoorbeeld ook in VR (Virtual Reality) bekijken met je eigen VR-bril.
#5 Social media inzet
Koning van de social media op het gebied van sport. Zo wordt de NBA in de Verenigde Staten gezien, en terecht. Met name de hoeveelheid (unieke) content die wordt gedeeld met de doelgroep is bizar. Niet alleen het bereik is enorm, maar ook de originaliteit van berichten is bijzonder. Zowel door de NBA (league account), als door teams worden soms originele posts gecreëerd.
Zomaar een aantal voorbeelden die je kunnen inspireren. Als marketeer is het altijd goed om je eens te verdiepen in verschillende markten en marketingculturen. Dat zet je aan het denken en kan je in de toekomst helpen om eens een andere kant op te gaan.
Meer van dit soort blogs?
Lees ook de andere blogs uit deze rubriek:
Wat kunnen we leren van AliExpress
Wat kunnen we leren van YumeTwins
Wat kunnen we leren van VanMoof
Wat we kunnen leren van Blendle
Wat kunnen we leren van VWO.com
Wat kunnen we leren van Boldking
Wat we kunnen leren van Revzilla
Wat we kunnen leren van Amazon.com
Wat we kunnen leren van Bellroy